понеділок, 4 січня 2021 р.

Довідка про створення передумов для впровадження в роботу закладу ідей освіти для сталого розвитку

 

Довідка

про створення передумов для впровадження в роботу закладу ідей освіти для сталого розвитку

З необхідністю модернізації змісту дошкільної освіти, а також спрямованістю освітніх перетворень на формування ціннісних орієнтацій у дітей дошкільного віку, що базується на концепції безперервної освіти та відображено в Національній доктрині розвитку освіти України у XXI столітті, Законі України «Про дошкільну освіту» та «Про охорону дитинства» (2001),  у Базовому компоненті дошкільної освіти України наголошується на  важливості розвитку особистісних цінностей, ціннісної етичної орієнтації з формування навичок практичного життя, емоційної сприйнятливості та сприяння розвитку індивідуальності дитини.

 Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти одним із завдань системи дошкільної освіти  визначено: забезпечення гармонійного та різнобічного розвитку дошкільника, формування у нього ціннісного ставлення до Природи, Культури, Людей, Самого Себе; вміння розрізняти соціальні ролі тощо.

Згідно з річним планом роботи закладу дошкільної освіти з 30.11.2020р. по 18.12.2020 р. в середній групі  «Веселка», старших групах «Калинка» та «Дзвіночок» вивчалося питання  щодо впровадження ідей освіти для сталого розвитку  в роботу закладу.

Тематичний контроль здійснювала комісія у складі:

Проценко Я.С. – директора ЗДО;

Андрушко А.М. – вихователя-методиста.

Мета контролю: проаналізувати зміст і організацію освітнього процесу, що забезпечують формування у дошкільників ресурсозберігаючої компетенції, орієнтованих на сталий стиль життя.

В ході перевірки вивчалися питання:

-         професійна компетентність вихователів; 

-         створення умов для організації впровадження в практику освіти для сталого розвитку в педагогічному процесі з дітьми дошкільного віку;

-         забезпечення методичною літературою та дидактичним матеріалом;

-         підбір дидактичних методів, способів, місця в режимі дня для найбільш ефективних для дітей дошкільного віку згідно програми «Впевнений старт»;

-         вивчення календарного планування роботи з дітьми, спрямованого на формування усвідомлення старшими дошкільниками необхідності збереження ресурсів Землі та особистої причетності до майбутнього суспільства і природи;

-         рівень сформованості у дошкільників ресурсозберігаючої поведінки.

Висновки зроблені на основі: 

               -   аналізу створених умов у методичному кабінеті,

-         аналізу осередків у групах «Веселка», «Калинка» та «Дзвіночок» згідно вимог програми;

-         перевірки перспективного та календарного планування;

-         спостережень та аналізу різних видів діяльності дітей (освітньої, ігрової, трудової, предметно-практичної) упродовж дня;

-         моделювання ігрових ситуацій;

-         індивідуальних бесід з вихователями та дітьми з метою виявлення знань, умінь і навичок ресурсозберігаючої поведінки;

-         аналізу дитячих робіт з зображувальної діяльності;

-         аналізу наочної інформації для батьків у групі та інших видів роботи з батьками.

   В ході перевірки встановлено:

В закладі дошкільної освіти робота по забезпеченню освіти для сталого розвитку охоплює три сфери суспільного життя: екологічну, економічну і соціальну.

        Для реалізації завдань в методичному кабінеті зібрано:

- навчально-методичні посібники, що допомагають вихователям у роботі з дітьми: Н.Гавриш, О. Пометун «Дошкільникам про сталий розвиток: маленькі люди великого світу» (для дітей молодшого дошкільного віку), «Дошкільнятам про сталий розвиток. Діємо разом» (для дітей середнього дошкільного віку), «Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку» (для дітей старшого дошкільного віку);

- ілюстративно–дидактичний матеріал: «Маленькі люди великого світу», «Дошкільнятам про сталий розвиток»;

- ілюстрації з зображенням дерев, квітів, комах, птахів, явищ неживої природи, пір року;

- каталог художніх творів, віршів, загадок;

- сценарії розваг;

- розробки занять з екологічного, економічного і соціального виховання;

-  література: Л.Лаврентьєва «Джерела доброти» (навчально-методичний посібник), «Промінець» (читанка для малят-дошкільнят від 3-4 років); «Промінець» (читанка для малят-дошкільнят від 5-6років), «Українська мозаїка» (книга для читання в дошкільному закладі та родинному колі); В.О.Сухомлинський «Квітка сонця», Т.Лукашенко «Українські обереги своїми руками»;

Аналіз навчально-виховної роботи в групах «Веселка», «Калинка» та  «Дзвіночок» дає можливість зробити висновок, що у вихователів склалась певна система і стиль у роботі з дітьми та їх батьками.

Вихователі Залозна Н.С., Журавська А.В., Передня О.А., Назаренко І.М. опрацювали концепцію і зміст освітнього проекту «Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку», систематизували матеріали згідно підтем, зробили добірку ігор пізнавального та творчого характеру.

В групах створено сучасний  розвивальний простір, який задовольняє потреби дітей у спілкуванні, трудовому вихованні, знайомству з природою, пошуково-дослідницькій діяльності, самообслуговуванні, вихованні культурно-гігієнічних навичок. Осередки груп облаштовані згідно рекомендацій. Особливу увагу вихователі груп приділяють освіті для сталого розвитку, вихованню у дітей бережного ставлення до довкілля, формують усвідомлення необхідності економити природні ресурси, вправляють їх у правильній поведінці через використання ситуативних вправ, обговорень, вирішення проблемних ситуацій.

Розвивальне середовище груп містить:

куточки природи: обладнані матеріалами і інструментами для догляду за об’єктами живої природи та дослідницько-експериментальної роботи (ємкості різної ширини та величини, збільшуване скло, трубочки для дуття повітря, вітрячки, предмети з різного матеріалу однакові за розміром, але різні за вагою, пісочний годинник, термометри для вимірювання температури води та повітря та інше); альбоми довготривалих спостережень за об'єктами живої природи;

літературні куточки: дитячі книжки природничого спрямування (довідкова та енциклопедична література, казки, вірші, малі літературні форми, оповідання про явища живої та неживої природи);

тематичні куточки: «Уроки гнома Економа», «Економіка дошкільникам», добірка малих форм усної народної творчості для занять з економіки;

куточки самостійної художньої діяльності:: різноманітний художній, природний, викидний матеріал, яким діти користуються за бажанням;

театральні студії: різні види театрів, набір ляльок, які змінюються відповідно тематики;

економічна ігротека: дидактичні ігри з теми «Професії людей», настільно-друковані ігри : «Кому що потрібно», «Граємо в професії», «Доміно», дидактичні ігри природничо-екологічного спрямування;

сюжетно-рольові ігри: «Лікарня», «Аптека», «Перукарня», «Міні-маркет», проблемно-ігрові ситуації, «Економіка в казках»;

пізнавальний осередок: «Моя Україна», «Село, в якому я живу», карта України з умовними позначками економічних і природних ресурсів;

правила поведінки в природі;

серії картинок для складання розповідей про поведінку в довкіллі;

заборонні знаки.

Планування освітнього процесу ведеться вихователями за режимними моментами, з дотриманням блочно-тематичного принципу паралельно з планом освітньої роботи з дошкільниками. Це передбачає раціональне співвідношення усіх заходів, форм і методів роботи упродовж року, кварталу, місяця, тижня з урахуванням сезонних змін у природі, які визначають зміст усіх видів діяльності. Такий підхід сприяє ефективності засвоєння знань дітьми на практиці, відповідає їх віковим можливостям.

Тематичний день, з якого розпочинається кожна підтема згідно навчального курсу, планується один раз на два тижні і розпочинається з інтегрованого заняття. На «робочій» стіні відповідно теми закріплювали картки зі словами, які діти можуть називати. Планування роботи в повсякденному житті поєднує різні види дитячої діяльності протягом всього дня та відповідає принципам послідовності, доступності, повторюваності проводиться в ранкові години, під час прогулянок на свіжому повітрі та в другу половину дня в таких формах: 

Ø   довготривалі та короткочасні спостереження;

Ø   інтегровані заняття: «Граємо разом», «Бережемо папір – бережемо ліс», «Бережімо воду»;

Ø   розгляд ілюстрацій та бесіди за ними;

Ø   робота в квітнику, на городі та в куточку природи по догляду за рослинами та тваринами;

Ø   експериментально-дослідницька діяльність з обєктами живої і неживої природи;

Ø   читання літературних творів;

Ø   ігрові дії з предметами та іграшками;

Ø   психогімнастичні вправи-етюди;

Ø   перегляд мультфільму «Жива іграшка»;

Ø   стимулювання ремонту та оновлення іграшок;

Ø   проведення вступного та підсумкового самодослідження;

Ø   створення і вирішення проблемних ситуацій;

Ø   проведення дослідів з папером з метою уточнення уявлень про його властивості;

Ø   використання викидних матеріалів в образотворчій діяльності.

 Спостереження за діяльністю дітей старших груп «Калинка» та «Дзвіночок» показало, що вони володіють практичними діями з догляду за рослинами (поливають, очищають листя, розпушують грунт), виконують нескладні доручення дорослого.

Вихованці розуміють необхідність бережного відношення до природи, впізнають за зовнішнім виглядом та називають рослин-лікарів (алоє, каланхоє, ромашки, нагідки), знають, як використовувати їх для лікування різних хвороб; діти дотримуються правил взаємодії з об’єктами природи, не завдаючи їм шкоди, прагнуть до пізнавальної взаємодії з природою, намагаються контролювати та оцінювати власну поведінку щодо збереження чистоти природного довкілля.  Моделювання екологічних ситуацій показало розуміння дітьми взаємозвязку між здоров`ям людини і станом природного середовища. Вони володіють правилами поведінки у жарку та холодну погоду, основними навичками загартування організму природними чинниками, розуміють основні правила гігієни тіла, заняття спортом, вживання чистих овочів та фруктів, раціонального харчування.

Поведінка дітей відповідає соціально доцільним нормам. В  ігровому центрі дошкільнята мають можливість самостійно за бажанням підбирати іграшки  для гри, вміють гратися разом, домовляються про спільні ігри з іншими дітьми, ділитися іграшками, просити про допомогу при необхідності, із задоволенням надають допомогу тим, хто потребує. Люблять діти виготовляти та дарувати подарунки своїм друзям, рідним з нагоди свят або просто для гарного настрою. Для цього в групах створена база з викидного та природного матеріалу. 

Вихованці старших груп «Калинка» та «Дзвіночок»  розуміють значення і можуть розповісти про важливість заощадження ресурсів, описують доступні для себе шляхи ресурсозбереження, проте не завжди можуть правильно оцінювати та контролювати звички щодо використання ресурсів, їм ще не завжди вдається самостійно виконувати прості дії щодо збереження доступних їм ресурсів (вчасно прикрити воду в крані, акуратно поводитись з іграшками, книжками). Вони можуть пояснити чому потрібно гратися старими іграшками, проте при виборі іноді ще надають перевагу новим; під час ігор зі знайомими іграшками придумують нові способи ігор з ними, намагаються домовлятися про хід гри, обмін іграшками під час ігор. Діти охоче розповідають про свої домашні іграшки і про ігри, в які вони ними можуть грати з батьками. Дошкільники уважно відносяться до стану іграшок, про їх несправність повідомляють вихователя, охоче приймають участь в їх ремонті.

Особливу увагу педагоги приділяють роботі з членами родини. Адже тільки у співпраці з батьками можна добитись вагомих результатів у реалізації даних питань. Щодня пропонували дітям ділитися зі своїми батькам про події, які сталися в закладі освіти. Залучати батьків до реалізації спільних проектів:                  

Ø  «Годівнички для птахів»;

Ø  «Збережемо життя ялинки»;

Ø  «Іграшки-саморобки»;

Ø  «Новорічні іграшки своїми руками»;

Ø  «Старим речам – нове життя»;

Ø  «Куточок лісу»;

Ø  «Дослідна клумба – лікарські рослини»;

Ø  «Квітучий майданчик».

Але вихованці потребують продовження роботи та мотивації з боку дорослих, щоб засвоєні початкові уявлення про дії та поведінку переросли у звички та моделі поведінки, що відповідають сталому розвитку, бажання діяти у цьому напрямку.

Пропозиції та рекомендації:

   1. Продовжувати формування у дошкільників свідомого ставлення до світу природи. Сформувати у дітей поняття про усі екосистеми у їх взаємозвязку, що cтановлять біосферу Землі.

Педагогічні працівники                                                                                Постійно                                                                               

   2. Раз на два тижні проводити тематичний день, як форму реалізації освіти для сталого розвитку.                                                            

Педагогічні працівники                                                                                Постійно                                                                              

   3. Залучати батьків до співучасті в систематичній і плановій роботі з формування моделей поведінки.

Педагогічні працівники                                                                                Постійно

   4. Провести майстер-клас з участю педагогів «У нашій родині відсутнє сміття» (ознайомити з «таємницями» другого життя речей) з використанням покидькового матеріалу.

Педагогічні працівники                                                                          До 21. 12. 2020 р.  

   5.    Залучити батьків та вихованців ЗДО до виготовлення з покидькового матеріалу  «Новорічну іграшку своїми руками».

                                                        До 18.12.2020 р.

    

Члени комісії:  директор ЗДО                                                                Я.С.Проценко

                          вихователь-методист                                                   А.М.Андрушко 

   

 З довідкою ознайомлені:          

                               В.Й. Салівон                 О.А.Передня                Н.С. Залозна

                               І.М.Назаренко               М.О.Година                 І.В. Гасанова

                               А.В.Журавська             Ю.М.Топчій