Підсумки моніторингу досягнень дітей старшого дошкільного віку згідно Базового компоненту дошкільної освіти, освітньої програми «Впевнений старт» у закладі дошкільної освіти станом на 02.10.2020 р.
Відповідно до ст.7 Закону
України «Про дошкільну освіту», інструктивно-методичних рекомендацій
МОН від 30.07.2020 р. №1/9-411 «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2020/2021
навчальному році», спрямовуючи освітній процес на реалізацію вимог
Базового компонента дошкільної освіти, освітньої програми для дітей старшого дошкільного віку
«Впевнений старт» та
їх наступність зі стандартами початкової школи, з метою забезпечення якісного
рівня підготовки дітей до навчання в школі в вересні проведено моніторингове
дослідження рівня сформованості життєвих компетентностей дітей старшого
дошкільного віку.
У закладі з 14.09.2020 по 02.10.2020
року проводилося попереднє діагностування досягнень старших дошкільників за
попередній навчальний рік. У старших
групах «Калинка» та «Дзвіночок» був здійснений моніторинг рівня
досягнень старшого дошкільного віку за освітніми лініями Базового компоненту
дошкільної освіти, який дав змогу діагностувати рівень розвитку дітей, що стало
підґрунтям для планування освітньої роботи на новий навчальний рік.
Щодо результатів моніторингу
за освітніми лініями були виявлені наступні
результати, а саме в старшій групі «Калинка»:
- високий рівень – 13%
дітей,
- достатній рівень – 65,1%
дітей,
- середній рівень – 19,7%,
- низький рівень – 0,2%.
В старшій групі «Дзвіночок»:
- високий рівень – 17,7%
дітей,
- достатній рівень – 68,3%
дітей,
- середній рівень – 13,8%,
- низький рівень – 6,6%.
Згідно ухвали педагогічної
ради №1 від 28.08.2020 р. в 2020-2021 н. р. організація життєдіяльності дітей
старшого дошкільного віку здійснюється за освітньою програмою для дітей
старшого дошкільного віку «Впевнений старт», що дає можливість педагогічним
працівникам знайти нові підходи в плануванні та організації нестандартних
інтерактивних форм роботи з вихованцями.
Метою
програми стало збагачення досвіду взаємодії старшого дошкільника з соціальним
та природним оточенням через організацію специфічно дитячих видів діяльності,
які формують відповідні життєві компетентності та якості психологічної
зрілості.
Зміст
програмових освітніх завдань кожного розділу відображає комплексний підхід до
процесу формування особистісних досягнень дитини, що трактується як життєва
компетентність. Реалізація цих освітніх завдань спрямована на комплексний
особистісний розвиток, що включає єдність емоційного, інтелектуального та
вольового розвитку дитини. Провідними для старшого дошкільного віку залишається
комунікативна (спілкування з однолітками та дорослими), здоров’язберігаюча,
пізнавально-дослідницька, мовленнєва, ігрова, художньо-естетична,
господарсько-побутова (трудова) діяльність.
Перевірка рівня сформованості життєвих компетентностей дітей старшого
дошкільного віку охоплювала наступні питання:
- аналіз
рівня засвоєння програмових вимог вихованцями старшого дошкільного віку;
- відповідність рівня
знань дітей вимогам Базового компоненту дошкільної освіти, освітньої
програми для дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт»;
- підвищення якості
навчально-виховного процесу відповідно до потреб сьогодення.
Оцінка рівня засвоєння
дітьми програмових вимог проведена на основі систематичних спостережень за освітнім
процесом у групах, аналізу діяльності дітей на заняттях, результатів предметно-практичної
діяльності у повсякденному житті дошкільників.
В закладі дошкільної
освіти в 2020-2021 н. р. функціонують 2 групи старшого дошкільного віку, в яких
виховується 44 дитини.
Вся освітня робота
проводиться педагогами (Назаренко І.М., Годиною М.О., Передньою О.А., Салівон
В.Й.) на засвоєння знань дітьми відповідно вимог Базового компонента дошкільної
освіти, освітньої
програми для дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт», інструктивно-методичних листів МОН України, методичних рекомендацій щодо
організації освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного віку та інших
нормативних документів в галузі дошкільної освіти. Високий рівень організації
роботи педагогів сприяє засвоєнню дітьми програмового матеріалу, формує
готовність дітей до систематичного навчання та шкільного життя.
Освітній процес із
старшими дошкільниками забезпечують педагоги (Назаренко І.М., Година М.О.,
Салівон В.Й., Передня О.А.), керівник музичний (Малаш І.В), практичний психолог
(Боліла В.В.), які добре володіють
змістом Базового компоненту дошкільної освіти здійснюють
перспективно-календарне планування за режимними моментами із врахуванням ліній
розвитку.
Успішність забезпечення
взаємодії визначається цілою низкою чинників, що створюються педагогічно
грамотно організованим розвивальним, навчально-виховним середовищем, яке
відповідає психологічним і фізіологічним особливостям та фізичним можливостям
дітей.
Пріоритетними для
вирішення освітніх завдань стали такі форми організації життєдіяльності дітей
як: інтегровані заняття, складання карт активностей, ситуації вибору, ранкові
зустрічі (Коло друзів), діалоги та полілоги, спільні проекти, виставки-презентації
діяльності дитячих досягнень, само презентації, дитячий фільм-зал тощо.
Вихователі (Назаренко
І.М., Година М.О., Салівон В.Й., Передня О.А.) обрали творчий рівень
впровадження програми, самостійно формулювали зміст освітньої роботи. Плануючи
власну діяльність орієнтувалися на очікуваний результат.
При підготовці дітей до
навчання в школі забезпечується єдність виховання та навчання, реалізуються
вікові можливості дітей через різні види діяльності – гру, спілкування,
малювання, конструювання, музичну діяльність, що надають дошкільникам всі умови
для кращої самореалізації.
Педагоги складають
«карту активностей тижня» до якої входить організована дорослими активність з
усіма дітьми, активність з підгрупами за ініціативою дорослого чи дітей,
самостійна активність дитини.
Перспективне та
календарне планування має спрощений формат, через те, що є розроблена «Книга
вихователя», яка містить завдання для вихователя, методичні рекомендації
виконання освітніх завдань та результат для.
Результати, отримані під
час вивчення освітнього процесу в старшій групі свідчать про те, що робота
ведеться на належному рівні. Процеси життєдіяльності протягом дня здійснюються
відповідно до режиму дня, інтересів та запитів дітей.
Протягом восьми днів
педагоги та вихованці активно діють за певною темою, готують дерево цілей,
поступово долають поставлені завдання. Дев’ятий та десятий день – творчий
проект, як підсумок спільної діяльності.
Програма «Впевнений
старт» націлює педагогів на формування у старших дошкільників власних
особистісних якостей.
Щодня ранок у групах
починається з ранкових зустрічей, що згуртовує та звеселяє дітей. Для їх
проведення вихователі виготовляють плакати «Ранкові зустрічі», посібники
«Нестандартні вітання».
Для покращення
емоційного настрою дітей у групах створені куточки «Мій настрій», де вихованці
визначають свій настрій за опорними картинками.
Вихователі дають
можливість дітям робити свій власний вибір, вчать висловлювати власні думки.
Вихованці мають самостійний вибір практичного матеріалу для реалізації своїх
творчих задумів та робіт.
Для
формування пізнавальних якостей особистості та реалізації ігрових навичок дітей
та для формування діалогічного мовлення, вихователі організовують різні види
ігор серед яких ігри – стратегії «Іграшкова крамниця», «Ярмарок». Через ігрові
дії вихованці відтворюють оточуючу дійсність,
створюють діалоги, придумують та спільно вирішують проблемні ситуації,
розширюють та закріплюють свій соціальний досвід.
Приділяється належна
увага конструктивно-будівельній діяльності з різного матеріалу.
Досягнення дітей
постійно презентуються через виставки, презентації. Тому діють змінні виставки
дитячих як спільних так і особистих робіт, призерів нагороджують
заохочувальними «медалями», сюрпризами.
Значною проблемою
залишається стан розвитку мовлення дітей. Вихованцям важко висловлювати власні
думки повними реченнями, граматично узгоджувати слова у реченнях, поєднувати їх
сполучниками та іншими підрядними частинами мови.
Деякі діти проявляють
сором’язливість та невпевненість у спілкуванні з однолітками та дорослими. Їм
важко вступати в ігрову діяльність та виконувати відведену роль, або ж вносити
свій задум в гру, не виявляють уміння домовлятися, звертатися по допомогу,
будувати конструктивні діалоги з однолітками.
Слід відмітити
недостатню матеріальну базу вікової групи «Калинка». Відсутній діапроектор та
мультимедійна дошка на якій діти мали б можливість добре розглянути матеріал
запропонований упорядниками програми. Мала площа приміщень груп не дає змоги повноцінно організувати
навчально-пізнавальну діяльність з дітьми.
Даний аналіз організації
діяльності вказує на те, що є проблеми в організації життєдіяльності дітей
старшого дошкільного віку за освітньою програмою «Впевнений старт». Тому
педагогам старших груп (Назаренко І.М., Годині М.О., Салівон В.Й., Передній
О.А.) слід звернути увагу на методичні рекомендації, а саме:
- поповнити розвивальне
та ігрове середовище груп новими посібниками та розвивальними матеріалами для
організації освітнього процесу з дітьми;
- співпрацювати з
практичним психологом щодо усунення сором’язливості та невпевненості у дітей,
формування у старших дошкільників власних особистісних якостей, позитивного
емоційного настрою;
- продовжувати
вдосконалювати роботу з систематичного впровадження здоров’язберігаючих
технологій, залучаючи вихованців до різних заходів фізкультурно-оздоровчого
спрямування;
- продовжувати формувати
стійкий інтерес до застосування інноваційних технології під час музичної
діяльності з дошкільниками;
- всебічно підтримувати
активність кожної дитини, створювати умови для розвитку обдарованості,
творчості;
- продовжувати роботу
над розвитком пасивного та активного словника дітей в різних видах діяльності;
- продовжувати роботу
над вмінням розв’язувати прості задачі і
приклади, вимірювати і співставляти предмети;
- вихователям старших
груп надавати перевагу індивідуальним формам роботи у різних напрямках з дітьми
в ІІ пол. дня, які частково відвідують заклад дошкільної освіти;
- продовжувати співпрацю
зі школою, щодо стійкої мотивації дошкільників вчитися.
Директор ЗДО
Я.С. Проценко
Вихователь-методист
ЗДО А.М.
Андрушко
Ознайомлені:
М.О.
Година
І.М.Назаренко
О.А.Передня
В.Й.Салівон
В.В.
Боліла
І.В.
Малаш