пʼятниця, 27 листопада 2020 р.

Консультація для батьків

 

Консультація для батьків

"Як навчити дитину рахувати"

 

Часто чуєш, як дитина заявляє, що вміє рахувати до 10, до 20. Дорослі йому підказують, а дитина механічно повторює все сказане за ними. Постає питання: чи дійсно дитина вміє рахувати? Тут на обличчя механічне запам'ятовування числівників, за яким немає головного розуміння. Навчати дошкільнят початкам математики, безумовно, необхідно. Особливо гостро це питання постає зараз, коли перед педагогами та психологами поставлено завдання створити передумови для переходу на навчання дітей з 6 річного віку. Дошкільника необхідно вчити так, щоб світ, що оточує його, ставав зрозуміліше.

Батьки покликані допомогти йому в цьому, показати суттєві взаємозалежності, вчити міркувати, порівнювати, співставляти. Зауважимо, що більшість батьків, перш за все, вчать дітей рахувати до 10, 20 і більше. Доведеться засмутити їх. Найчастіше такі знання дітей є марними, тому що дитина механічно запам'ятав назви і порядок числівників, натренувався у так званому відверненому рахунку. Як правило, при цьому у дітей відсутнє уявлення про числа.

Як же слід вчити дитину рахувати? Як домогтися, щоб рахунок для нього був не набором слів, завчених в певному порядку, а залишався б на розумінні сенсу числа? Ще в молодшій групі дитина навчився визначати різну кількість предметів словами «один» і «багато».

У віці від 4 до 5 років програмою дитячого садка передбачено навчання рахунку до 5 на основі порівняння 2-х множин, з 5 до 6 років навчання рахунку до 10. Так, наприклад, маючи однорідні іграшки, можна показати дітям, що ми маємо багато звірят, але серед них 2 зайця менше ніж 3 ведмедя; 1 лисичка менше ніж 2 зайця. Є багато ляльок. Запропонуйте дізнатися: «Більше маленьких ляльок або великих». Знайомство з кожним новим числом здійснюється на основі порівняння 2-х множин. Ви ставите два ряди предметів так, щоб кожен з них знаходився строго один під іншим. Дитина, порівнюючи кількість предметів, без рахунку визначає, де їх більше, а де менше. Після цього ви називаєте нове числівник. Зелених кубиків - 1, а червоних кубиків - 2. 2 більше, ніж 1, 1 - менше, ніж 2. Таким же способом познайомте дитину з числами 3 – 10.

Не забувайте:  наша мета сформувати у дитини до початку шкільного навчання поняття про числівників, в натуральному ряді чисел, а не просто навчити рахувати. Для рахунку треба брати предмети без відволікаючих деталей, предмети повинні бути взаємопов'язані (ялинки - гриби), (метелики - квіти). Предмети повинні бути знайомі дітям: гудзики, палички тощо, (без прикрас). Покажіть дітям, що рахувати предмети зручніше правою рукою в напрямку зліва - направо, під час рахунку кожне слово - числівник треба співвідносити тільки до одного предмету. Дуже важливо навчити дитину розуміти, що «три» в даному випадку не до назви останнього предмета, а до всієї порахованої групи предметів. Потрібно називати предмети, узгоджуючи їх найменування з числівником у роді, числі та відмінку: «Тут 2 кубики», «Всього 3 яблука», «На картці 5 грибів». З початку називають числівник потім іменник. Коли дитина вчиться рахувати предмети, він може пересувати їх рукою. Потім можна перейти до рахунку без руху рукою - візуально.

Головну увагу приділяйте діям дітей, тому, як вони відповідають на поставлені вами питання. Не квапте дитину і самі не поспішайте підказувати. Нехай дитина розвиває своє мислення, привчається до самостійності