««Математичні» поради на кожен день»
На
прогулянці
На
прогулянці не звертайте увагу дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних
щитах, вивісках. Називайте малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх
повторив. Для цього пограйте у гру «Відлуння»: нагадайте своєму маляті, що ви у
горах чи у будинку чули як луна «повторює» останні слова, і запропонуйте йому
на певний час стати такою луною. Наприклад : «Я скажу чотири, а ти повториш за
мною двічі (тричі...) «чотири», «чотири»... Така гра не лише допоможе дитині
запам'ятати числа, а й сприятиме закріпленню навичок лічби, розвитку уваги.
У
кімнаті
• Коли
дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казку, оповідання, віршик, перед ті
як задовольнити її прохання запропонуйте їй знайти відповідну сторінку за
номером (від 1до 10).
• Якщо
ви зібралися пересадити кімнатні квіти, запропонуй дитині взяти участь у процес
підібрати горщики відповідного розміру, полічити їх, можна розкласти перед нею
пластмасові горщики різні за розміром і дати завдання скласти їх один на один
за принципом мотрійки. Можна також пропонувати викладати з них логічні ряди,
групуючи за певними ознаками. Цей процес не лише захоплює малюка, а й розвиває
у нього мисленнєві операції аналізу .
• Заохочуйте
дитину самостійно організовувати свій ігровий простір. Наприклад, запропонуйте
гру «Кафе». Нехай малюк сам підготує необхідні атрибути, обладнає дизайн
приміщення, згрупує предмети, які будуть використовуватися у грі, за якістю
(масою, формою, кольором, величиною), множинами (кондитерські вироби, напої,
фрукти), виготовить та розклеїть цінники. А ви, відвідуючи «кафе» свого малюка,
не забувайте хвалити його старанність.
На
кухні
• Під
час приготування обіду спонукайте малюка лічити овочі та фрукти. Наприклад,
запитайте, скільки в кошику для приготування борщу моркви, буряка, картоплі,
цибулі.
• Попросіть
перебрати квасолю та горох у різні ємкості. Або висипте на тацю макарони за
формою та розміром і запропонуйте розкласти їх за однією або двома ознаками. Це
завдання розвиватиме вміння дитини класифікувати предмети, а також дрібну
моторику, сенсорику.
• Коли
варите кашу, запропонуйте малюкові умовною міркою відміряти крупу. Наприклад,
попросіть у нього три склянки крупи для варки або скажіть, нехай визначить,
скільки ще склянок крупи залишилося у мішечку чи посудині для її зберігання.
В
природі
• Виїжджаючи
з дітьми на природу (на берег річки, озера чи моря) можна зайняти їх пошуками
«курячого бога». Це камінчики з діркою, які, за словами людей, приносять щастя тому,
хто їх знаходить. Камінчики можна лічити, групувати за розміром, кольором,
нанизані на нитку.
• Можна
полічити, хто знайшов більше камінчиків, порівняти, чиє намисто найдовше шляхом
накладання одне на одне.
• Цікаво
буде оголосити конкурс на знаходження найменшого чи найбільшого камінчика.
• Камінчики,
які мають незвичну форму, можна розфарбувати фарбами, восковими олівцями.
• 3
шишок, каштанів, камінців, листочків, гілочок попросіть дітей викласти якусь
геометричну фігуру або інше зображення, порівняти, яких матеріалів використано
більше.
• Під
час спостережень За деревами спонукайте дитину лічити кроки до дерева (точний
окомір), листочки на дереві, пташок, які прилетіли чи відлетіли. Для розвитку
орієнтування просторі запитуйте малюка, у який бік хиляться гілочки, коли дме
вітер, - вправо чи вліво; х живе на дереві, а хто під ним.
• Для розвитку вміння порівнювати за величиною пропонуйте такі завдання: знайти найвищий дуб; обійняти найтовстіше дерево; виміряти мотузкою товщину клена та прикласти до умовної мірки; викласти з листочків велике та маленьке коло, найдовшу, найкоротшу доріжку; підійти до найвищого дерева.
Ігри на упізнавання
• Запропонуйте
дитині пошукати навколо себе предмети, що мають форму яких-небудь геометричних
фігур, - їх навколо величезна кількість.
• Запропонуйте
малюкові назвати геометричні фігури, які використовував художник для малюнків.
• Запропонуйте
дитині на дотик дістати з мішечка предмет певної форми.
• Покажіть дитині декілька геометричних фігур. Попросіть її заплющити очі й заховайте одну з них. Запитайте, що саме заховане.
Мозаїка
Ця гра допоможе вашій дитині краще
орієнтуватися в геометричних фігурах і навчитися і називати. Грати в неї
необхідно разом із дитиною, ніби допомагаючи їй. Для гри потрібно намалювати на
аркуші паперу який-небудь візерунок або картинку, що складається з геометричних
фігур і розфарбувати фігурки нарізані з кольорового паперу фігурки, які підходять
за розміром, кольором і формою до фігур, на малюнку. Дитині необхідні називати
яка фігурка їй потрібна і якого кольору, а ви знаходитимете і подаватимете їй
ці фігурки. Потім доречно помінятися з дитиною, щоб ви називали їй фігурки з
малюнка, а вона їх шукає серед вирізаних.
Така гра дуже швидко навчить дитину правильно називати фігури, а крім того, допомагатиме їй розвивати мовлення.
Малюнки з фігур
Наступний етап гри складніший для
дитини. Проте саме ця гра сприятиме розвитку навичок креслення малюнка і його
аналізу.
Запропонуйте дитині самій, олівцем чи
фломастерами, намалювати, використовуючи тільки геометричні фігури, різні
картинки. Почати краще з будиночків, казкових веж і машинок. А далі надайте
дитині можливість обирати самій.
Як бачите, розвивати логіко-математичне
мислення вашого малюка -цікаво і цілком доступно у домашніх умовах. Крім того,
всі наведені завдання сприяють формуванню не лише відповідних математичних
вмінь, але й загальної життєвої компетентності дитини, розширюють її світогляд
та закріплюють набуті знання з інших галузей.