четвер, 5 березня 2020 р.

«Комп’ютер для дошкільників: забаганка чи потреба часу?»


  Робота методичного куточка
Круглий стіл
«Компютер для дошкільників: забаганка чи потреба часу?»
Пам’ятка для дорослих.
Підготувала
вихователь-методист
Вертіївського ДНЗ «Колосок»
Передня О.А.

 Добігає кінця 2019 рік і, здавалося б, вже давно суспільство вирішило, що комп’ютерним технологіям у закладі дошкільної освіти – бути. Однак серед педагогів і батьків досі точаться суперечки про переваги прогресивної і традиційної освіти, користь і шкоду, яку можуть завдати дітям комп’ютерні гаджети. Спробуємо розібратися: чи справді настільки страшний комп’ютер, як його малюють?
Останні педагогічні дослідження свідчать, що головна проблема дошкільної освіти – зниження динамічності й привабливості процесу пізнання. Збільшується кількість дітей, які втрачають пози­тивну мотивацію до занять. Потім вони не хочуть вступати до школи, а це зрештою впливає на рівень успішності. Цілком слушно виникає запитання: «Як же виправити таку ситуацію?».
Розвязання проблеми підказує саме життя: науково-технічнии прогрес спонукає впроваджувати в освітній процес закладу дошкіль­ної освіти сучасні технології, зокрема електронні засоби навчання.
Жоден із нас уже не може уявити себе без мобільного телефона, смартфона, компютера чи ноутбука. І якщо раніше ми отримували інформацію лише з книжок, періодичної преси й телевізора, то нині всі ці функції обєднав у собі персональ­ний компютер. Це технічний засіб навчання і звязку, який просто треба прийняти.
Компютер розширює горизонти для ознайомлення дитини з навколишнім світом і при цьому дає їй змогу відчувати себе актив­ним субєктом пізнавальної діяльності. Які ще переваги має застосу­вання комп'ютера в закладі дошкільної освіти?
В освітньому процесі закладу дошкільної освіти найліпше використовувати компютер як засіб:
навчання вчити дітей читати, писати, рахувати;
розвитку розвивати мислення, уяву, увагу, пам'ять, мов­лення тощо.
Робота за компютером підвищує швидкість реакції, вправляє у спритності й посидючості, розвиває дрібну моторику рук, зорово-моторну координацію. Під час виконання освітніх завдань діти вчаться аналітично мислити в нестандартній ситуації, класифікувати та узагальнювати поняття, досягати поставленої мети.
Під час підготовки до заняття варто віддавати перевагу ігро­вим завданням та методикам, оскільки вони відповідають про­відній діяльності дітей дошкільного віку – ігровій.
Комп’ютерні засоби допомагають педагогам зробити заняття ці­кавішим, різноманітнішим, насиченішим. Вони дають змогу регулю­вати освітні завдання за ступенем складності та підвищувати інтерес дитини до навчання.
Комп’ютер не замінює вихователя. Він може стати ефективним дидактичним засобом у руках вдумливого педагога і «взяти на себе» частину його роботи за умови, що педагог ретельно до­биратиме завдання й ігри за змістом освітнього матеріалу, які відповідатимуть рівню розвитку та підготовки дітей. Тож педа­гогу слід добре орієнтуватися в різноманітності комп'ютерних ігор і знати, де їх знайти або як створити самому.
У сучасному інформаційному суспільстві дитина, яка обізнана з електронними засобами навчання, як правило, почувається ком­фортніше. Саме тому Базовий компонент дошкільної освіти перед­бачає необхідність ознайомлювати дітей із компютером та форму­вати в них основи компютерної грамотності.
Пізнаємо комп’ютер зі «Смайликом»
Для реалізації змісту освітньої лінії «Комп’ютерна грамо­та» варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти створено парціальну програму з формування основ комп’ютерної грамотності у дітей старшого дошкільного віку «Смайлик» (далі – програма; автор – Ірина Резніченко). Програма передбачає вивчен­ня 36 тем, за якими педагоги мають побудувати заняття на основі ігрової діяльності та ігрових завдань.
Структура програми
Програма складається з пояснювальної записки, яка визначає основні завдання, концептуальні засади побудови та структуру про­грами, а також чотирьох розділів:
                     Комп'ютер як сучасний засіб освітнього впливу на дітей старшого дошкільного віку.
                     Освітні завдання за тематичними блоками.
                     Шляхи практичної реалізації програмових завдань.
                     Орієнтовні показники розвитку маленького користувача.
У додатку до програми подано зразки комплексів вправ зорової гімнастики.
Програмові вимоги
Відповідно до вимог програми у дитини мають сформуватися елементарні уявлення про основні складові комп'ютера, початкові навички користувача, роботу системи Windows та особливості ро­боти у графічному редакторі Paint. Також дитина має ознайомитися з правилами безпечного користування компютером та можливими чинниками його негативного впливу на здоровя людини.
Значну частину часу програма відводить на заохочення дітей використовувати компютерні ігри, аби за їх допомогою:
- вивчати прості математичні поняття, явища природи;
- формувати уявлення про обєкти, предмети, власний організм.
Остерігаємося ігроманії
Ігрова діяльність дітей за компю­тером потребує контролю з боку дорослих. Адже в разі підвищеного інтересу до компютерних ігор дошкільникам загрожує психологічна залежність від віртуальної дійсності так звана ігроманія.
Ігроманія (лудомакія, гральна залежність) хвороблива пристрасть до азартних, зокрема компютерних, ігор, заключна стадія якої затьмарення свідомості та божевілля.
Як розпізнати
Основними ознаками ігроманії є:
глибока залученість у гру, надання їй завеликого значення;
зміна кола інтересів, постійні думки про гру, переживання й уявляння ситуацій, що стосуються гри;
небажання самостійно припинити гру;
стан психологічного дискомфорту, роздратування, занепо­коєння, що виникає через короткий проміжок часу;
поступове збільшення тривалості гри;
періодичний стан напруження, що супроводжується ігро­вим «драйвом»;
зниження здатності чинити опір спокусі н авіть якщо ди­тина обіцяє більше не грати, все одно повертається до гри.
Як запобігти
Аби уникнути ігроманії, педагоги мають проводити розясню­вальну роботу насамперед із батьками дитини. Їм слід пояснювати пе­реваги компютерних ігор та проблеми, що можуть виникнути в разі надмірного захоплення ними. А ще наголосити на умовах, які слід створити для роботи з компютером, щоб не нашкодити здоровю.
Вимоги до організації навчання дітей дошкільного віку пе­редбачає Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів, затверджений наказом МОЗ від 24.03.2016 № 234.
Батькам важливо дотримуватися таких порад:
·        обмежити час роботи дитини за компютером;
·        ретельно добирати компютерні ігри;
·        не дозволяти дитині грати в ігри, де є агресія, насильство;
·        пояснювати дитині, що компютер потрібно використову­вати передусім для роботи, а не для гри.
·        не ставити компютер у дитячій кімнаті, аби запобігти безконтрольному його використанню.
Отже, впровадження компютерних програм та ігор у практику закладу дошкільної освіти дає змогу:
·        поєднувати інноваційні дидактичні функції компютера з можливостями традиційних засобів навчання;
·        збагачувати й наповнювати освітній процес новими фор­мами роботи;
·        створювати інноваційні методики, що сприятимуть ефек­тивному засвоєнню дітьми знань, умінь та навичок.
Компютер не просто забаганка. Це сучасний засіб навчання, який урізноманітнить і зробіть цікавішим освітній процес. Голо­вне не боятися змін і сміливо користуватися новітніми технологіями, якщо вони створені на благо.

Пам’ятка для педагога
«Як знизити шкідливість компютера для  дошкільника»
Обирайте компютер з шириною дисплея не менше 15-ти дюймів.
Встановіть компютер так, щоб верхня горизонталь екрана відеомонітора знаходилася на рівні очей, а відстань від очей до екрана була не менше 50 см.
Вмикайте звук у програмах, аби розвантажити зір дітей.
Проводьте після занять з дітьми зорову гімнастику.
Стежте, щоб оптимальна висота стільців над підлогою була пропорційною зросту кожної дитини:
Зріст, см           Висота стільця, см
До 85                           18
85-95                            21
95-116                          26
116-121                        31
від 121                         35
Оптимальна висота стола над підлогою також має залежати від зросту дитини:
Зріст, см           Висота стола, см
До 85                           34
85-95                            40
95-116                          46
116-121                        53
від 121                         59
Використовуйте за можливості спеціальний компютерний стілець на газпатроні, без підлокітників та спеціальний компютерний стіл із висувною дош­кою для клавіатури.
Контролюйте, тривалість роботи дітей з комп’ютером. Заняття з викорис­танням електронних технічних засобів навчання (ТЗН) з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку можна проводити у разі згоди батьків протягом не більше 10 хв„ старшого – не більше 15 хв. Для дітей із хронічними захво­рюваннями; дітей, що часто хворіють; дітей із порушеннями зору тривалість занять за компютером зменшують до 5-7 хв. Така сама тривалість занять за компютером рекомендована дітям після перенесених захворювань протягом 2 тижнів.
Памятайте, що заняття з використанням компютерів дозволено проводити для дітей старшого дошкільного віку два рази на тиждень, не більше одного разу протягом дня. Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної актив­ності, необхідно проводити переважно у першу половину дня та у дні з висо­кою працездатністю у вівторок і середу.
Установлюйте монітори задньою панеллю до стіни.      
Беріть до уваги електромагнітне випромінювання, організовуючи роботу до­шкільників з компютером. У разі встановлення в закладі дошкільної освіти компютерних мереж електромагнітне випромінювання в усіх приміщеннях не має перевищувати гранично допустимі рівні відповідно до Державних сані­тарних норм і правил захисту населення від впливу електромагнітних випро­мінювань, затверджених наказом МОЗ від 01.08.1996 № 239.
Стежте за поставою дітей і позою, у якій вони сидять за компютером. Спо­нукайте їх тримати спину рівно й не горбитися. При цьому їхні запястя мають бути розташовані нарівні з передпліччям, а лікті, зігнуті під кутом приблизно 100°, - близько до тіла. Ноги мають повністю спиратися на підлогу або під­ставку.
Не використовуйте для роботи з дітьми нетбуки, ноутбуки та подібну компютерну техніку, де клавіатура конструктивно не може бути відокремле­на від монітора.