Круглий стіл
«Комп’ютер для дошкільників: забаганка чи
потреба часу?»
Пам’ятка для
дорослих.
Підготувала
вихователь-методист
Вертіївського ДНЗ «Колосок»
Передня О.А.
Останні педагогічні дослідження свідчать, що головна
проблема дошкільної освіти – зниження динамічності й привабливості процесу
пізнання. Збільшується кількість дітей, які втрачають позитивну
мотивацію до занять. Потім вони не хочуть вступати до школи, а це зрештою
впливає на рівень успішності. Цілком слушно виникає запитання: «Як же виправити таку
ситуацію?».
Розв’язання проблеми підказує саме життя:
науково-технічнии прогрес спонукає впроваджувати в освітній процес закладу
дошкільної освіти сучасні технології, зокрема електронні засоби навчання.
Жоден
із нас уже не може уявити себе без мобільного телефона, смартфона, комп’ютера чи ноутбука. І якщо раніше ми
отримували інформацію лише з книжок, періодичної преси й телевізора, то нині
всі ці функції об’єднав
у собі персональний комп’ютер.
Це технічний засіб навчання і зв’язку,
який
просто
треба прийняти.
Комп’ютер розширює горизонти для ознайомлення
дитини з навколишнім світом і при цьому дає їй змогу відчувати себе
активним суб’єктом
пізнавальної діяльності. Які ще переваги має застосування комп'ютера в закладі
дошкільної освіти?
В
освітньому процесі закладу дошкільної освіти найліпше використовувати комп’ютер як засіб:
навчання
– вчити дітей читати, писати, рахувати;
розвитку –
розвивати мислення, уяву, увагу, пам'ять,
мовлення тощо.
Робота
за комп’ютером
підвищує швидкість реакції, вправляє у спритності й посидючості, розвиває
дрібну моторику рук, зорово-моторну координацію. Під час виконання освітніх
завдань діти вчаться аналітично мислити в нестандартній ситуації, класифікувати
та узагальнювати поняття, досягати поставленої мети.
Під час підготовки до заняття варто віддавати перевагу ігровим
завданням та методикам, оскільки вони відповідають провідній діяльності дітей
дошкільного віку – ігровій.
Комп’ютерні засоби допомагають педагогам зробити заняття
цікавішим, різноманітнішим, насиченішим. Вони дають змогу регулювати освітні
завдання за ступенем складності та підвищувати інтерес дитини до навчання.
Комп’ютер не замінює вихователя. Він може стати
ефективним дидактичним засобом у руках вдумливого педагога і «взяти на себе»
частину його роботи за умови, що педагог ретельно добиратиме завдання й ігри
за змістом освітнього матеріалу, які відповідатимуть рівню розвитку та
підготовки дітей. Тож педагогу слід добре орієнтуватися в різноманітності
комп'ютерних ігор і знати, де їх знайти або як створити самому.
У
сучасному інформаційному суспільстві дитина, яка обізнана з електронними
засобами навчання, як правило, почувається комфортніше. Саме тому Базовий
компонент дошкільної освіти передбачає необхідність ознайомлювати дітей із
комп’ютером та формувати
в них основи комп’ютерної
грамотності.
Пізнаємо комп’ютер зі
«Смайликом»
Для реалізації змісту освітньої лінії «Комп’ютерна грамота»
варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти створено парціальну
програму з формування основ комп’ютерної грамотності у дітей старшого дошкільного
віку «Смайлик» (далі – програма; автор –
Ірина Резніченко). Програма передбачає вивчення 36 тем, за якими педагоги мають побудувати
заняття на основі ігрової діяльності та ігрових завдань.
Структура програми
Програма
складається з пояснювальної записки, яка визначає основні завдання,
концептуальні засади побудови та структуру програми, а також чотирьох розділів:
•
Комп'ютер як сучасний засіб освітнього впливу
на дітей старшого дошкільного віку.
•
Освітні завдання за тематичними блоками.
•
Шляхи практичної реалізації програмових
завдань.
•
Орієнтовні показники розвитку маленького
користувача.
У
додатку до програми подано зразки комплексів вправ
зорової гімнастики.
Програмові вимоги
Відповідно
до вимог програми у дитини мають сформуватися елементарні уявлення про основні
складові комп'ютера, початкові навички користувача, роботу системи Windows та особливості роботи
у графічному редакторі Paint. Також дитина має ознайомитися з правилами
безпечного користування комп’ютером
та можливими чинниками його негативного впливу на здоров’я людини.
Значну
частину часу програма відводить на
заохочення дітей використовувати комп’ютерні ігри, аби за їх допомогою:
- вивчати прості математичні поняття, явища
природи;
Остерігаємося ігроманії
Ігрова
діяльність дітей за комп’ютером
потребує контролю з боку дорослих. Адже в разі підвищеного інтересу до комп’ютерних ігор дошкільникам загрожує
психологічна залежність від віртуальної дійсності – так звана ігроманія.
Ігроманія
(лудомакія, гральна залежність) – хвороблива
пристрасть до азартних, зокрема комп’ютерних, ігор,
заключна стадія якої – затьмарення
свідомості та божевілля.
Як розпізнати
Основними ознаками ігроманії є:
глибока
залученість у гру, надання їй завеликого значення;
зміна
кола інтересів, постійні думки про гру, переживання й уявляння ситуацій, що
стосуються гри;
небажання
самостійно припинити гру;
стан
психологічного дискомфорту, роздратування, занепокоєння, що виникає через
короткий проміжок часу;
поступове
збільшення тривалості гри;
періодичний
стан напруження, що супроводжується ігровим «драйвом»;
зниження
здатності чинити опір спокусі –
н авіть якщо дитина обіцяє більше не
грати, все одно повертається до гри.
Як запобігти
Аби
уникнути ігроманії, педагоги мають проводити роз’яснювальну роботу насамперед із
батьками дитини. Їм
слід пояснювати переваги комп’ютерних
ігор та проблеми, що можуть виникнути в разі надмірного захоплення ними. А ще
наголосити на умовах, які слід створити для роботи з комп’ютером, щоб не нашкодити здоров’ю.
Вимоги
до організації навчання дітей дошкільного віку передбачає Санітарний регламент
для дошкільних навчальних закладів, затверджений наказом МОЗ від 24.03.2016 №
234.
Батькам
важливо дотримуватися таких порад:
·
обмежити
час роботи дитини за комп’ютером;
·
ретельно добирати комп’ютерні ігри;
·
не
дозволяти дитині грати в ігри, де є агресія, насильство;
·
пояснювати
дитині, що комп’ютер
потрібно використовувати передусім для роботи, а не для гри.
·
не
ставити комп’ютер
у дитячій кімнаті, аби запобігти безконтрольному його використанню.
Отже,
впровадження комп’ютерних
програм та ігор у практику закладу дошкільної освіти дає змогу:
·
поєднувати
інноваційні дидактичні функції комп’ютера
з можливостями традиційних засобів навчання;
·
збагачувати
й наповнювати освітній процес новими формами роботи;
·
створювати
інноваційні методики, що сприятимуть ефективному засвоєнню дітьми знань, умінь
та навичок.
Комп’ютер не просто забаганка. Це сучасний
засіб навчання, який урізноманітнить і зробіть цікавішим освітній процес. Головне
– не боятися змін і сміливо користуватися
новітніми технологіями, якщо вони створені на благо.
Пам’ятка для педагога
«Як знизити шкідливість комп’ютера
для дошкільника»
Обирайте комп’ютер
з шириною дисплея не менше 15-ти дюймів.
Встановіть
комп’ютер
так, щоб верхня горизонталь екрана відеомонітора знаходилася на рівні очей, а
відстань від очей до екрана була не менше 50 см.
Вмикайте
звук у програмах, аби розвантажити зір дітей.
Проводьте
після занять з дітьми зорову гімнастику.
Стежте,
щоб оптимальна висота стільців
над підлогою була пропорційною зросту кожної дитини:
До
85
18
85-95 21
95-116 26
116-121 31
від
121 35
Оптимальна висота стола над підлогою
також має залежати від зросту дитини:
Зріст,
см Висота
стола, см
До
85 34
85-95 40
95-116 46
116-121 53
від
121 59
Використовуйте за можливості
спеціальний комп’ютерний стілець
на газпатроні, без підлокітників та спеціальний комп’ютерний стіл із висувною дошкою для
клавіатури.
Контролюйте,
тривалість роботи дітей з комп’ютером. Заняття з використанням електронних технічних засобів
навчання (ТЗН) з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку можна
проводити у разі згоди батьків протягом не більше 10 хв„ старшого – не більше
15 хв. Для
дітей із хронічними захворюваннями; дітей, що часто хворіють; дітей із
порушеннями зору тривалість занять за комп’ютером зменшують до 5-7 хв. Така сама
тривалість занять за комп’ютером
рекомендована дітям після перенесених захворювань протягом 2 тижнів.
Пам’ятайте,
що заняття з використанням комп’ютерів
дозволено проводити для дітей старшого дошкільного віку два рази на тиждень, не
більше одного разу протягом дня. Заняття, які потребують підвищеної
пізнавальної активності, необхідно проводити переважно у першу половину дня та
у дні з високою працездатністю –
у вівторок і середу.
Установлюйте
монітори задньою панеллю до стіни.
Беріть до уваги електромагнітне випромінювання,
організовуючи роботу дошкільників з комп’ютером.
У разі встановлення в закладі дошкільної освіти комп’ютерних мереж електромагнітне випромінювання
в усіх приміщеннях не має перевищувати гранично допустимі рівні відповідно до
Державних санітарних норм і правил захисту населення від впливу
електромагнітних випромінювань, затверджених наказом МОЗ від 01.08.1996 № 239.
Стежте за поставою дітей і позою, у якій вони сидять
за комп’ютером.
Спонукайте їх тримати спину рівно й не горбитися. При цьому їхні зап’ястя мають бути розташовані нарівні з
передпліччям, а лікті, зігнуті під кутом приблизно 100°, - близько до тіла. Ноги мають повністю спиратися
на підлогу або підставку.
Не використовуйте для роботи
з дітьми нетбуки, ноутбуки
та подібну комп’ютерну
техніку, де клавіатура конструктивно не може бути відокремлена від монітора.