Робота
методичного куточка
Практикум
«Особливості
визначення моральної вихованості старших дошкільників за Л. Лохвицькою.
Співпраця з початковою ланкою Вертіївської ЗОШ».
План
роботи
1. Особливості визначення моральної вихованості
дошкільнят.
2. Критерії та показники
моральної
вихованості
старшого дошкільника.
3. Рівні моральної вихованості старшого дошкільника.
4. Тести для
визначення моральної вихованості дошкільнят.
Змалку
ми намагаємося плекати в дітях найкращі риси – чуйність, чесність, совісність, доброзичливість...
Прагнемо, аби вони свідомо обирали добро, діяли морально, причому не на догоду
вихователю чи батькам, а за покликом серця. Як визначити ефективність нашої
роботи, а саме рівень моральної вихованості дошкільняти?
Особливості визначення моральної
вихованості дошкільнят
Питання морального виховання дошкільнят і пошуку шляхів
підвищення його ефективності дедалі активніше обговорюються науковою
спільнотою. Засобом перевірки успішності реалізації завдань морального
виховання дітей є моніторинг рівня їхньої моральної вихованості, що, як
виявилося, здійснити на практиці непросто. Насамперед потребують уточнення критерії, показники та рівні моральної вихованості, важливий також оптимальний вибір методик діагностики.
Моральна
вихованість дитини – інтегральна
особистісна якість, що передбачає сформованість моральних знань і суджень,
розвиненість моральних емоцій і почуттів, прийняття моральних норм у внутрішній
план дій, що проявляється у моральному виборі й відповідних учинках.
У багатьох психологічних дослідженнях моральна
вихованість розглядається як особлива форма внутрішньої самоактивності, що
спонукає особистість не лише до дотримання чинних моральних норм, а й до
визнання їхньої цінності, з чого виростає потреба в неухильному їх виконанні
без примусу з боку оточення.
Знання
про моральні норми діти засвоюють у результаті «приміряння»
до себе морального еталона
(морального зразка). Процес оволодіння моральними знаннями в дошкільному віці
головним чином залежить від особливостей сприймання ситуації, усвідомлення
моральних мотивів та розвитку вміння аналізувати й оцінювати їх.
Специфічна
ознака моральної вихованості в період дошкільного дитинства – емоційне переживання.
Для дітей цього віку характерна когнітивно-емоційна
єдність. Будь-яку інформацію малята сприймають на рівні емоцій (емотивність),
що проявляється у певних емоційних реакціях і веде до розвитку таких моральних
почуттів як співпереживання, совісність тощо. Водночас, як зауважує І. Бех, «оволодіння»
емоцією стимулює процес розвитку мислення, спрямований на усвідомлення
моральних норм. Це необхідно для формування в дитини моральної потреби діяти
відповідно до них, а моральні знання починають виконувати функцію регулятора
моральної поведінки.
Таким
чином, у дошкільному віці відбувається моральне зростання особистості, що
відзначається трансформацією емоційного
переживання в
осмислене, а надалі у вольові дії з регулювання проявів власної поведінки.
Моральна
мотивація осмислення власної поведінки – чіткі індикатори, які вирізняють морально вихованого
дошкільника, оскільки він чинить добре не з примусу, а з власної волі. Отже, у
структурі моральної вихованості можна виокремити когнітивний,
емоційно-ціннісний та поведінковий складники, що важливо для визначення
комплексного рівня їх сформованості. При цьому необхідно враховувати актуальну
стадію морального розвитку (свідомі й самостійні моральні дії та
вчинки дитини) і потенційну (ті, до яких її необхідно спонукати) – за Л.
Виготським, зону найближчого розвитку.
Пропонуємо
орієнтовний перелік критеріїв і показників, які варто брати до уваги,
визначаючи рівень моральної вихованості дитини.
Критерії та показники моральної вихованості
старшого дошкільника
Критерії
|
Показники
|
Когнітивний
(обізнаність
з моральними нормами)
|
♦ знання і глибоке усвідомлення норм і правил моралі;
♦ вміння формулювати переконливі моральні судження, виявляти
істотні ознаки моральних понять;
♦ здатність адекватно оцінювати ситуацію морального змісту;
♦ вміння застосовувати основні моральні категорії у мовленні
|
Емоційно-ціннісний
(ставлення
дитини та її почуття)
|
♦
поважне
і доброзичливе ставлення до інших людей;
♦
розуміння
і прийняття одне одного у взаємодії;
♦
визнання
об'єктивних моральних цінностей як своїх власних;
♦
здатність
до емоційного реагування і прояву моральних почуттів, що виражається у
моральному переживанні та керуванні своїм емоційним станом;
♦
розвинена
емпатія
|
Поведінковий
(мотивація
і вольова регуляція поведінки)
|
♦
здатність
до мотивування власної поведінки відповідно до моральних намірів, переборення
спокуси порушити моральну норму;
♦
розвинені
вольова сфера, вміння здійснювати моральний вибір, контролювати та коригувати
власну поведінку відповідно до моральних цінностей;прагнення до моральних
учинків;
♦
активність
та самостійність у прийнятті рішень щодо поведінки
|
Відповідно до
розроблених критеріїв та показників окреслюємо такі рівні у визначенні
моральної вихованості як цілісного психологічного утворення дитини-дошкільника.
Рівні моральної
вихованості старшого дошкільника
Рівень
|
Опис змісту
характеристики
|
Високий
(достатньо
актуалізований)
|
Дитина обізнана з нормами моралі, вміє
формулювати моральні судження, має стійкі моральні потреби, що мотивують її
до дотримання моральних норм та протидії їх порушенню, характеризується
розвиненістю моральних почуттів (співпереживання, співчуття, совісті),
здатністю до вольової регуляції власної моральної поведінки, спрямованістю на
здійснення моральних учинків
|
Помірний
(помірно
актуалізований)
|
Знання та судження дитини про моральні
норми не завжди відзначаються достатньою глибиною; вона розуміє значення
нормативно-моральної поведінки, проявляє адекватні емоційні реакції в
ситуаціях морального змісту, відчуває труднощі у здійсненні вольового
регулювання власної моральної поведінки, несистематично дотримується
моральних норм у своїх учинках
|
Середній
(накопичувальний)
|
Знає про необхідність дотримання
моральних норм, але дотримується їх лише в ситуаціях, коли нехтування ними
загрожує неприємностями (ситуаційна вихованість), емоційно-ціннісне ставлення
до оточення має вибірковий характер і залежить від особистісної позиції
дитини; проявляє здатність до здійснення морального вибору у своїй
діяльності, але не завжди йому слідує
|
Низький
(не
актуалізований)
|
Має уявлення про моральні норми, але
не мотивована їх дотримуватись; характеризується нестабільністю емоційного
стану і прояву моральних почуттів; навички моральної поведінки не
сформовані, поводиться відповідно до норм лише за контролю з боку дорослих
|
Недостатній
(потенційний)
|
Уявлення про моральні норми лише
формуються; емоційний стан нестабільний, моральних почуттів не проявляє;
уникає проявів моральної поведінки – власне «Я» ставить над усе; міра
моральної вимогливості до себе та інших не сформована
|
Тести для визначення моральної вихованості дошкільнят
Для
визначення моральної вихованості дошкільників нині використовують низку
методик і тестів. Нижче презентуємо два тести, перший –
авторська розробка Л. Лохвицької, другий
створено на основі матеріалів американських педагогів Софії Ф. Онглі, Марти
Ноли, Тіни Мелті.
Знайди схожість
Мета. Визначити
рівень моральної ідентифікації дітей.
Вікова категорія: 4-річні й
старші.
Форма організації:
індивідуальне дослідження.
Інструкція до тесту
Дітям пропонують
розглянути картинку з трьома персонажами (для хлопчиків –
Так, Тік, Тук; для дівчаток – Ла, Лі, Лу),
про яких потім читають розповідь. Важливо, щоб імена були вигаданими і не
викликали асоціацій з реальними дітьми.
Тестовий
матеріал
Жили
собі троє хлопчиків – Так, Тік, Тук (або троє дівчаток
–
Ла, Лі, Лу). Вони, як і всі діти, полюбляли гратися, але поводилися
по-різному.
Так
був веселим і добрим, завжди ділився своїми іграшками, пробачав кривдникам і
намагався всіх здружити.
Тік
поводився не завжди однаково, він часом давав іншим свої іграшки, а деколи
ховав їх, пробачав, коли в нього просили пробачення, але наполягав, щоб того,
хто його скривдив, обов’язково покарали, аби більше так не робив.
Тук поводився не
так; він міг образити друзів, рідко був привітним, намагався помститися, якщо
хтось чинив з ним недобре.
Запитання
до дітей
1. Як
ти поводишся, коли граєшся з дітьми – як Так (Ла), Тік
(Лі) чи Тук (Лу)?
2. Який(а)
хлопчик (дівчинка) поводиться гідно? На кого ти хотів(ла) би бути схожим(ою)?
Якщо дитина
відповідає на обидва запитання однаково або, щоб показати себе в кращому
світлі перед дорослим, обирає першого з описаних персонажів (Така чи Ла),
необхідно скористатися додатковими запитаннями проблемного характеру:
♦ Можливо,
все-таки не слід одразу пробачати, а варто дочекатися, коли у тебе попросять
вибачення, адже повинен кривдник усвідомити свою провину?
А що, коли
зовсім не прощати тих, хто заподіяв шкоду, і зробити їм що-небудь погане, аби
вони також відчули себе скривдженими й зрозуміли, як це неприємно?
Аналіз
результатів
Відповіді
дітей фіксують у таблиці цифрами 1,
2,3, які
позначають кількість набраних балів.
Ім’я
дитини
|
№
запитання
|
Так/
Ла
|
Тік/
Лі
|
Тук/
Лу
|
Сума
балів
|
Рівень
|
|
1
|
|
|
|
|
|
Якщо
дитина обрала першого персонажа (Така, Ла), вона отримує 3 бали, якщо другого
(Тіка, Лі) –
2, коли ж третього (Тука, Лу) – 1 бал. Сума
балів показує рівень обізнаності дошкільника з нормами моральної поведінки, що
проявляється у його моральних судженнях (відповідях), готовності/неготовності
пробачити образу і бажанні поводитись морально.
Рівні
моральної ідентифікації
♦ 6 балів –
високий (достатньо актуалізований);
♦ 5балів –
помірний (помірно актуалізований);
♦ 4 бали –
середній (накопичувальний);
♦ 3 бали –
низький (не актуалізований);
2 бали –
недостатній (потенційний).
Вибір
одного й того самого персонажа під час відповіді на перше й друге запитання
тесту засвідчує сталість моральних еталонів, а обрання різних говорить про
прагнення до змін.
Простягни руку допомоги
Мета. Визначити
рівень моральної чутливості дітей, прояву ними співчуття до інших малят на
основі висловлених моральних міркувань.
(Методика дає
можливість прогнозувати нормативність моральної поведінки дошкільнят).
Вікова категорія: 4-річні й
старші.
Форма організації: індивідуальне
дослідження у три етапи.
Етапи дослідження
1. Вивчення
особливостей сприйняття і розуміння емоційного стану іншої дитини за
зображеннями на картині.
2. Дослідження
проявів співпереживання, співчуття в ситуаціях прогнозування власної поведінки
(індивідуальна бесіда за запропонованими ситуаціями).
3. Фіксування
проявів емпатії у створеній ситуації («коробка
пожертвувань»).
Інструкція до тесту
Напередодні з
дітьми проводиться гра-вікторина, за участь у якій вони отримують по дві іменні
(заздалегідь підготовлені) наклейки. Причому увага фіксується на тому, що ці
наклейки їм дали за перемогу, що малята вибороли їх у інших гравців.
Наступного
дня учасникам дослідження пропонують розглянути зображення незнайомих дітей на
картинах. Доречно використати репродукції картин «Заплакані
діти»
італійського художника Бруно Амадіо (відомий під псевдонімом Джованні
Браголін).
Тестовий
матеріал
Показуючи
зображення дітей, які видаються чимось засмученими або скривдженими (запропоновані
репродукції картин), з дошкільнятами проводять коротку бесіду.
Запитання
до дітей
♦ Яких дітей ми
бачимо на картині? Чи радісні вони?
♦ Чим можна
зарадити в такій ситуації?
♦ Чи варто чимось
поділитися (подарувати щось), аби засмучені діти стали веселішими? Потім
вихованцям пропонують віддати цим дітям свої наклейки: «У
нас є коробка пожертвувань, і ми можемо покласти туди будь-яку кількість наших
фішок-наклейок для засмучених дітей. Вони будуть раді отримати такі подарунки.
Чи хочемо ми допомогти таким дітям, щоб їхній настрій поліпшився і вони не
плакали?».
Після таких слів наголошують на іншій думці: «Ви
не повинні віддавати обидві свої наклейки, якщо не хочете. Це ваші власні
наклейки, ви їх отримали за те, що перемогли в грі».
Після
цього вихователь виходить з кімнати, нібито у справах.
Ускладнення: старшим дошкільнятам картинки не
показують, а роблять словесне повідомлення: «Часом
трапляється, що діти, які живуть не поряд з нами, потрапляють у якусь неприємну
пригоду. Вони засмучуються, іноді навіть плачуть. Я відчуваю жалість до таких
дітей, хочеться їм хоч чимось допомогти».
Запитання до
дітей
♦ Чи траплялося
вам помічати, що хтось потребує співчуття і допомоги?
♦ Чи часто вам
доводилося допомагати у таких випадках? Як саме ви це робили?
♦ Що ви відчували,
коли якимось чином утішали того, хто потребував підтримки і турботи?
Аналіз
результатів
Критерії
оцінювання
1. Спрямованість
дії. Критерієм визначення емпатійних дій є передусім розуміння психічного стану
іншої людини. На першому рівні це розуміння
без зміни власного стану (в його основі лежить когнітивна емпатія).
Другий рівень передбачає
емоційну емпатію, що проявляється не тільки в розумінні стану іншої людини, а й
у співпереживанні та співчутті, тобто в емпатійних реакціях (перший варіант –
це найпростіше співпереживання, другий – перехідна форма
від емоційної до дієвої емпатії, що виражається у прояві співчуття, в основі
якого лежить потреба у благополуччі іншої людини).
Третій рівень – вища форма
емпатії, що охоплює когнітивний, емоційний і поведінковий компоненти. Вона
повною мірою виражає міжособистісну ідентифікацію, яка є не тільки ментальною
(сприйняття і розуміння почуттів іншого) та чуттєвою (співпереживання), а й
дієвою. На цьому рівні проявляються реальні дії та поведінкові акти з надання
допомоги і підтримки іншому.
1. Визначення
емоційної значущості. Між трьома формами емпатії існують складні взаємозалежності
компонентів співпереживання, що включають: розуміння, співчуття, співдію,
співстраждання, співрадість тощо. Вони по- різному проявляються у дітей
дошкільного віку.
Нарахування
балів
1. Спрямованість
дії
♦ 3 бали –
дитина віддає обидві наклейки, бо прагне, щоб й інші діти були веселими;
♦ 2 бали –
дитина віддає одну з двох наклейок (ділить порівну між собою і тими, кого хоче
втішити);
♦ 1 бал –
дитина не бажає поділитися своїми наклейками, бо “вони її, отримані за чесну перемогу
в грі”;
♦ 0 балів –
дитина відмовляється від будь-яких дій.
2. Визначення емоційної значущості
♦ 3 бали –
дитина визначає свій настрій як радісний від того, що подарувала свої
наклейки;
♦ 2 бали – почувається добре, коли надає допомогу іншим;
♦ 1 бал –
стверджує, що скривджені потребують співчуття, але тільки на словах;
♦ 0 балів –
не проявляє співчуття до інших.
Рівні
прояву співчуття
♦ 6 балів –
високий (достатньо актуалізований);
♦ 5 балів –
помірний (помірно актуалізований);
♦ 3-4 бали –
середній (накопичувальний);
♦ 2 бали –
низький (не актуалізований);
0-1 бал –
недостатній (потенційний).
Інтерпретація
даних
Аби
комплексно визначити рівень моральної вихованості дошкільника як інтегральної
особистісної якості, необхідно вивести сумарну оцінку отриманих за двома
тестами результатів і обчислити середнє арифметичне. Загальна сума набраних
балів дає можливість співвіднести рівень моральної вихованості дошкільника за
всіма критеріями. Це, у свою чергу, допоможе виявити здобутки та прогалини у
моральному вихованні й окреслити напрями пошуку ефективних технологій
реалізації його завдань.
Формування
моральної вихованості дошкільників дасть змогу підготувати їх до школи,
виховати гідних громадян нашої держави.