четвер, 5 березня 2020 р.

Практикум «Особливості визначення моральної вихованості старших дошкільників за Л. Лохвицькою. Співпраця з початковою ланкою Вертіївської ЗОШ».


Робота методичного куточка
Практикум
«Особливості визначення моральної вихованості старших дошкільників за Л. Лохвицькою. Співпраця з початковою ланкою Вертіївської ЗОШ».
План роботи
1. Особливості визначення моральної вихованості дошкільнят.
2. Критерії та показники моральної вихованості старшого дошкільника.
3. Рівні моральної вихованості старшого дошкільника.
4. Тести для визначення моральної вихованості дошкільнят.
Змалку ми намагаємося плекати в дітях найкращі риси чуйність, чесність, совісність, доброзичливість... Прагнемо, аби вони свідомо обирали добро, діяли морально, причому не на догоду вихователю чи батькам, а за покликом серця. Як визначити ефективність нашої роботи, а саме рівень моральної вихованості дошкільняти?
Особливості визначення моральної вихованості дошкільнят
Питання морального виховання дошкільнят і пошуку шляхів підвищення його ефективнос­ті дедалі активніше обговорюються науковою спільнотою. Засобом перевірки успішності реалі­зації завдань морального виховання дітей є мо­ніторинг рівня їхньої моральної вихованості, що, як виявилося, здійснити на практиці непросто. Насамперед потребують уточнення критерії, по­казники та рівні моральної вихованості, важливий також оптимальний вибір методик діагностики.
Моральна вихованість дитини – інте­гральна особистісна якість, що передбачає сформованість моральних знань і суджень, розвиненість моральних емоцій і почуттів, прийняття моральних норм у внутрішній план дій, що проявляється у моральному виборі й відповідних учинках.
У багатьох психологічних дослідженнях мо­ральна вихованість розглядається як особлива форма внутрішньої самоактивності, що спонукає особистість не лише до дотримання чинних мо­ральних норм, а й до визнання їхньої цінності, з чого виростає потреба в неухильному їх виконан­ні без примусу з боку оточення.
Знання про моральні норми діти засвоюють у результаті «приміряння» до себе морального еталона (морального зразка). Процес оволодіння моральними знаннями в дошкільному віці голо­вним чином залежить від особливостей сприй­мання ситуації, усвідомлення моральних мотивів та розвитку вміння аналізувати й оцінювати їх.
Специфічна ознака моральної вихованості в період дошкільного дитинства емоційне пере­живання. Для дітей цього віку характерна когнітивно-емоційна єдність. Будь-яку інформацію ма­лята сприймають на рівні емоцій (емотивність), що проявляється у певних емоційних реакціях і веде до розвитку таких моральних почуттів як співпе­реживання, совісність тощо. Водночас, як заува­жує І. Бех, «оволодіння» емоцією стимулює процес розвитку мислення, спрямований на усвідомлен­ня моральних норм. Це необхідно для формуван­ня в дитини моральної потреби діяти відповідно до них, а моральні знання починають виконувати функцію регулятора моральної поведінки.
Таким чином, у дошкільному віці відбувається моральне зростання особистості, що відзнача­ється трансформацією емоційного переживання в осмислене, а надалі у вольові дії з регулювання проявів власної поведінки.
Моральна мотивація осмислення власної поведінки – чіткі індикатори, які виріз­няють морально вихованого дошкільника, оскільки він чинить добре не з примусу, а з власної волі. Отже, у структурі моральної вихованості мож­на виокремити когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінковий складники, що важливо для ви­значення комплексного рівня їх сформованості. При цьому необхідно враховувати актуальну ста­дію морального розвитку (свідомі й самостійні моральні дії та вчинки дитини) і потенційну (ті, до яких її необхідно спонукати) – за Л. Виготським, зону найближчого розвитку.
Пропонуємо орієнтовний перелік критеріїв і показників, які варто брати до уваги, визначаючи рівень моральної вихованості дитини.
Критерії та показники моральної вихованості старшого дошкільника
Критерії
Показники
Когнітивний
(обізнаність з моральними нормами)
  знання і глибоке усвідомлення норм і правил моралі;
  вміння формулювати переконливі моральні судження, виявляти істотні ознаки моральних понять;
  здатність адекватно оцінювати ситуацію морального змісту;
  вміння застосовувати основні моральні категорії у мовленні
Емоційно-ціннісний
(ставлення дитини та її почуття)
             поважне і доброзичливе ставлення до інших людей;
             розуміння і прийняття одне одного у взаємодії;
             визнання об'єктивних моральних цінностей як своїх власних;
             здатність до емоційного реагування і прояву моральних почуттів, що виражається у моральному переживанні та керуванні своїм емоційним станом;
             розвинена емпатія

Поведінковий
(мотивація і вольова регуляція поведінки)
             здатність до мотивування власної поведінки відповідно до моральних намірів, переборення спокуси порушити моральну норму;
             розвинені вольова сфера, вміння здійснювати моральний вибір, контролювати та коригувати власну поведінку відповідно до моральних цінностей;прагнення до моральних учинків;
             активність та самостійність у прийнятті рішень щодо поведінки
Відповідно до розроблених критеріїв та показників окреслюємо такі рівні у визначенні моральної вихованості як цілісного психологічного утворення дитини-дошкільника.

Рівні моральної вихованості старшого дошкільника

Рівень
Опис змісту характеристики
Високий
(достатньо
актуалізований)
Дитина обізнана з нормами моралі, вміє формулювати моральні судження, має стій­кі моральні потреби, що мотивують її до дотримання моральних норм та протидії їх порушенню, характеризується розвиненістю моральних почуттів (співпереживання, співчуття, совісті), здатністю до вольової регуляції власної моральної поведінки, спрямованістю на здійснення моральних учинків




Помірний
(помірно
актуалізований)
Знання та судження дитини про моральні норми не завжди відзначаються достатньою глибиною; вона розуміє значення нормативно-моральної поведінки, проявляє адекватні емоційні реакції в ситуаціях морального змісту, відчуває труднощі у здійсненні вольового регулювання власної моральної поведінки, несистематично дотримується моральних норм у своїх учинках
Середній
(накопичувальний)
Знає про необхідність дотримання моральних норм, але дотримується їх лише в си­туаціях, коли нехтування ними загрожує неприємностями (ситуаційна вихованість), емоційно-ціннісне ставлення до оточення має вибірковий характер і залежить від особистісної позиції дитини; проявляє здатність до здійснення морального вибору у своїй діяльності, але не завжди йому слідує
Низький
(не актуалізований)
Має уявлення про моральні норми, але не мотивована їх дотримуватись; характери­зується нестабільністю емоційного стану і прояву моральних почуттів; навички мо­ральної поведінки не сформовані, поводиться відповідно до норм лише за контролю з боку дорослих
Недостатній
(потенційний)
Уявлення про моральні норми лише формуються; емоційний стан нестабільний, мо­ральних почуттів не проявляє; уникає проявів моральної поведінки – власне «Я» ста­вить над усе; міра моральної вимогливості до себе та інших не сформована

Тести для визначення моральної вихованості дошкільнят
Для визначення моральної вихованості до­шкільників нині використовують низку методик і тестів. Нижче презентуємо два тести, перший авторська розробка Л. Лохвицької, другий створено на основі матеріалів американських педагогів Софії Ф. Онглі, Марти Ноли, Тіни Мелті.
Знайди схожість
Мета. Визначити рівень моральної ідентифікації дітей.
Вікова категорія: 4-річні й старші.
Форма організації: індивідуальне дослідження.
Інструкція до тесту
Дітям пропонують розглянути картинку з трьома персонажами (для хлопчиків Так, Тік, Тук; для дівчаток Ла, Лі, Лу), про яких потім читають розповідь. Важливо, щоб імена були вигаданими і не викликали асоціацій з реаль­ними дітьми.
Тестовий матеріал
Жили собі троє хлопчиків Так, Тік, Тук (або троє дівчаток Ла, Лі, Лу). Вони, як і всі діти, по­любляли гратися, але поводилися по-різному.
Так був веселим і добрим, завжди ділився сво­їми іграшками, пробачав кривдникам і намагався всіх здружити.
Тік поводився не завжди однаково, він часом давав іншим свої іграшки, а деколи ховав їх, проба­чав, коли в нього просили пробачення, але наполя­гав, щоб того, хто його скривдив, обов’язково покарали, аби більше так не робив.
Тук поводився не так; він міг образити друзів, рідко був привітним, намагався помститися, якщо хтось чинив з ним недобре.
Запитання до дітей
1. Як ти поводишся, коли граєшся з діть­ми як Так (Ла), Тік (Лі) чи Тук (Лу)?
2. Який(а) хлопчик (дівчинка) поводиться гідно? На кого ти хотів(ла) би бути схожим(ою)?
Якщо дитина відповідає на обидва за­питання однаково або, щоб показати себе в кращому світлі перед дорослим, обирає першого з описаних персонажів (Така чи Ла), необхідно скористатися додатковими запитаннями проблемного характеру:
   Можливо, все-таки не слід одразу проба­чати, а варто дочекатися, коли у тебе по­просять вибачення, адже повинен крив­дник усвідомити свою провину?
А що, коли зовсім не прощати тих, хто заподі­яв шкоду, і зробити їм що-небудь погане, аби вони також відчули себе скривдженими й зро­зуміли, як це неприємно?
Аналіз результатів
Відповіді дітей фіксують у таблиці цифрами 1,
2,3, які позначають кількість набраних балів.
Ім’я
дитини
запитання
Так/
Ла
Тік/
Лі
Тук/
Лу
Сума
балів
Рівень

1






Якщо дитина обрала першого персонажа (Така, Ла), вона отримує 3 бали, якщо другого (Тіка, Лі) 2, коли ж третього (Тука, Лу) 1 бал. Сума балів показує рівень обізнаності дошкіль­ника з нормами моральної поведінки, що про­являється у його моральних судженнях (відпові­дях), готовності/неготовності пробачити образу і бажанні поводитись морально.
Рівні моральної ідентифікації
   6 балів високий (достатньо актуалізований);
   5балів помірний (помірно актуалізований);
   4 бали середній (накопичувальний);
   3 бали низький (не актуалізований);
2 бали недостатній (потенційний).
Вибір одного й того самого персо­нажа під час відповіді на перше й дру­ге запитання тесту засвідчує сталість моральних еталонів, а обрання різних говорить про прагнення до змін.
Простягни руку допомоги
Мета. Визначити рівень моральної чутливості дітей, прояву ними співчут­тя до інших малят на основі висловле­них моральних міркувань.
(Методика дає можливість прогнозувати норматив­ність моральної поведінки дошкільнят).
Вікова категорія: 4-річні й старші.
Форма організації: індивідуальне до­слідження у три етапи.
Етапи дослідження
1. Вивчення особливостей сприйняття і розуміння емоційного ста­ну іншої дитини за зображеннями на картині.
2. Дослідження проявів співпере­живання, співчуття в ситуаціях прогнозування власної поведінки (індивідуальна бесіда за запропонованими ситуаціями).
3. Фіксування проявів емпатії у створеній ситуації («коробка пожертвувань»).
Інструкція до тесту
Напередодні з дітьми проводиться гра-вікторина, за участь у якій вони отримують по дві іменні (заздалегідь підготовлені) наклейки. При­чому увага фіксується на тому, що ці наклейки їм дали за перемогу, що малята вибороли їх у інших гравців.
Наступного дня учасникам дослідження про­понують розглянути зображення незнайомих дітей на картинах. Доречно використати репро­дукції картин «Заплакані діти» італійського ху­дожника Бруно Амадіо (відомий під псевдонімом Джованні Браголін).
Тестовий матеріал
Показуючи зображення дітей, які видаються чимось засмученими або скривдженими (запро­поновані репродукції картин), з дошкільнятами проводять коротку бесіду.
Запитання до дітей
   Яких дітей ми бачимо на картині? Чи радісні вони?
   Чим можна зарадити в такій ситуації?
    Чи варто чимось поділитися (подарувати щось), аби засмучені діти стали веселішими? Потім вихованцям пропонують віддати цим ді­тям свої наклейки: «У нас є коробка пожертвувань, і ми можемо покласти туди будь-яку кількість наших фішок-наклейок для засмучених дітей. Вони будуть раді отримати такі подарунки. Чи хочемо ми допо­могти таким дітям, щоб їхній настрій поліпшився і вони не плакали?». Після таких слів наголошують на іншій думці: «Ви не повинні віддавати обидві свої наклейки, якщо не хочете. Це ваші власні наклейки, ви їх отримали за те, що перемогли в грі».
Після цього вихователь виходить з кімнати, ні­бито у справах.
Ускладнення: старшим дошкільнятам картин­ки не показують, а роблять словесне повідом­лення: «Часом трапляється, що діти, які живуть не поряд з нами, потрапляють у якусь неприємну пригоду. Вони засмучуються, іноді навіть пла­чуть. Я відчуваю жалість до таких дітей, хочеться їм хоч чимось допомогти».
Запитання до дітей
   Чи траплялося вам помічати, що хтось потре­бує співчуття і допомоги?
   Чи часто вам доводилося допомагати у таких випадках? Як саме ви це робили?
   Що ви відчували, коли якимось чином утішали того, хто потребував підтримки і турботи?
Аналіз результатів
Критерії оцінювання
1. Спрямованість дії. Критерієм визначення емпатійних дій є передусім розуміння психічного стану іншої людини. На першому рівні це розумін­ня без зміни власного стану (в його основі лежить когнітивна емпатія).
Другий рівень передбачає емоційну емпатію, що проявляється не тільки в розумінні стану іншої людини, а й у співпереживанні та співчутті, тобто в емпатійних реакціях (перший варіант це най­простіше співпереживання, другий перехідна форма від емоційної до дієвої емпатії, що вира­жається у прояві співчуття, в основі якого лежить потреба у благополуччі іншої людини).
Третій рівень – вища форма емпатії, що охоплює когнітивний, емоційний і поведінковий компоненти. Вона повною мірою виражає міжособистісну ідентифікацію, яка є не тільки мен­тальною (сприйняття і розуміння почуттів іншого) та чуттєвою (співпереживання), а й дієвою. На цьому рівні проявляються реальні дії та поведінкові акти з надання допомоги і підтримки іншому.
1. Визначення емоційної значущості. Між трьома формами емпатії існують складні вза­ємозалежності компонентів співпереживання, що включають: розуміння, співчуття, співдію, співстраждання, співрадість тощо. Вони по- різному проявляються у дітей дошкільного віку.
Нарахування балів
1. Спрямованість дії
   3 бали дитина віддає обидві наклейки, бо прагне, щоб й інші діти були веселими;
   2 бали дитина віддає одну з двох наклейок (ділить порівну між собою і тими, кого хоче вті­шити);
   1 бал дитина не бажає поділитися своїми наклейками, бо “вони її, отримані за чесну пе­ремогу в грі”;
   0 балів дитина відмовляється від будь-яких дій.
2.  Визначення емоційної значущості
   3 бали дитина визначає свій настрій як ра­дісний від того, що подарувала свої наклейки;
   2 бали почувається добре, коли надає допо­могу іншим;
   1 бал стверджує, що скривджені потребу­ють співчуття, але тільки на словах;
   0 балів не проявляє співчуття до інших.
Рівні прояву співчуття
   6 балів високий (достатньо актуалізований);
   5 балів помірний (помірно актуалізований);
   3-4 бали середній (накопичувальний);
   2 бали низький (не актуалізований);
0-1 бал недостатній (потенційний).
Інтерпретація даних
Аби комплексно визначити рівень моральної вихованості дошкільника як інтегральної особистісної якості, необхідно вивести сумарну оцінку отриманих за двома тестами результатів і об­числити середнє арифметичне. Загальна сума набраних балів дає можливість співвіднести рі­вень моральної вихованості дошкільника за всіма критеріями. Це, у свою чергу, допоможе виявити здобутки та прогалини у моральному вихованні й окреслити напрями пошуку ефективних техноло­гій реалізації його завдань.
 Формування моральної вихованості дошкільників дасть змогу підготувати їх до школи, виховати гідних громадян нашої держави.