вівторок, 28 квітня 2020 р.

"Мамо, я не злий" ігри для подолання агресивності

Дорогі батьки!
Ні для кого тепер не секрет, що в наш час дуже часто діти піддаються агресії, стають нервовими і злими. Ми не можемо достукатись до них через слова, вони нас майже не чують, їх поведінка стає некерованою.  Цьому часто сприяють інтернет ігри, копіювання поведінки негативного героя з телебачення, стресові події в навколишньому житті. Ми, психологи, подаємо до вашої уваги, батьки, декілька ігор, що допоможуть вам знизити агресивну поведінку, переключити дитину на інший вид діяльності. Перше, що використовують психологи і рекомендують вам - це проводити гру з музичним супроводом.

Ігри та вправи для музикотерапії
«Шарф із казковими історіями»
Мета: навчати дитину заспокоюватися і зосереджуватися. Музичний матеріал: ритмічна та повільна музика. Форма роботи: індивідуальна. Хід: практичний психолог (мама) вмикає музику й рухає над головою дитини великим яскравим шарфом. Одночасно фахівець чи мама розповідає дитині фантазійну історію, наприклад про неї саму. Коли шарф підлітатиме угору й гойдатиметься зі сторони в сторону, дитина має рухатися довільно, а коли опускатиметься — зупинятися. Під час вправи практичний психолог (мама) має синхронізувати рухливі та спокійні епізоди у рухах шарфа, музиці та історії.
«Вперта подушка»
 Мета: усувати загальне напруження, впертість. Музичний матеріал: симфонічна фантазія «Буря» Петра Чайковського, «Ноктюрн № 20» Фредеріка Шопена (Frederic Francois Chopin). Форма роботи: індивідуальна. Хід: практичний психолог (мама) показує дитині чарівну вперту подушку в темній наволочці. Вона розповідає, що всередині цієї подушки живуть впертощі, які змушують дитину вередувати й опиратися. Практичний психолог (мама) пропонує прогнати їх. Для цього дитина має щосили бити кулаками подушку й промовляти — «Сильніше, сильніше, сильніше!» Усе це дитина робить під музику (лунає симфонічна фантазія «Буря»). Коли рухи дитини стануть повільнішими, практичний психолог (мама) зупиняє гру й просить її послухати, про що говорять впертощі. Дитина прикладає вухо до подушки і слухає. Відтак практичний психолог говорить, що впертощі злякалися і мовчать, а це значить, що подушка стала доброю. Після цього фахівець пропонує дитині полежати на подушці й послухати музику (лунає «Ноктюрн № 20»).
«Клоуни сваряться»
Мета: знімати вербальну агресію. Музичний матеріал: п’єса «Клоуни» Дмитра Кабалевського. Форма роботи: групова (4-5 дитини). Хід: практичний психолог (мама) вводить дітей в ігрову ситуацію — «Клоуни показували виставу, веселили глядачів, а потім почали вчити дітей лаятися. Сердито лаяти одне одного овочами і фруктами». Фахівець пропонує дітям зробити те саме: вони можуть вибирати пари, міняти партнера, «сваритися» разом чи по черзі «сварити» інших вихованців. При цьому їхні інтонації мають бути сердитими. Відтак практичний психолог говорить — «Коли клоуни навчили дітей сваритися, батькам це не сподобалося. І тоді клоуни почали вчити їх не лише сваритися овочами і фруктами, а й ласкаво називати одне одного квітами». Діти знову розбиваються на пари й називають одне одного квітами. Практичний психолог керує грою: за допомогою умовного сигналу оголошує про початок та кінець гри, зупиняє її, якщо діти використовують інші слова чи проявляють фізичну агресію.
«Морське дно»
Мета: розслаблятися. Музичний матеріал: п’єса «Місячне світло» Клода Дебюссі (Achille-Claude Debussy). Форма роботи: індивідуальна, групова. Хід: практичний психолог (мама) проговорює текст, узгоджуючи його з темпом музики. «Зараз ми зануримося у морську глибину. Спочатку перевірте, чи працює спорядження для дихання під водою — спокійно, без напруження вдихніть, а тепер — видихніть. Зі спорядженням все гаразд, тому занурюємося. Зробіть спокійно глибокий вдих, а з видихом опустіться на самісіньке дно. Довкола вас — чиста блакитна вода. А тепер уявіть, що ви — морські хвилі, які легко гойдаються разом із музикою. Довкола вас плавають різноколірні мешканці моря. Відчуйте їхню присутність, розгляньте їх уважно. Раптом — течія змінилася! Усі хвилі заворушилися, почали рухатися, подорожувати морською глибиною, зустрічати нових морських мешканців. Аж ось настала ніч. У повній темноті морська вода засяяла — це блискучі мікроскопічні водорості, рачки, дивовижні медузи. Відтак хвилі поступово заспокоюються і лягають на дно». По завершенні практичний психолог (мама) пропонує дітям знову прослухати музичну композицію й намалювати образи, які виникли у них в уяві. Відтак психолог (батькам слід для аналізу малюнка звернутися до психолога) аналізує дитячі малюнки, щоб виявити приховане емоційне напруження, невдоволення, агресію.


«Ведмедик-відлюдько»
 Мета: усувати замкнутість. Музичний матеріал: уривок із сюїти «Карнавал тварин» Каміля Сен-Санса (Charles-Camille Saint-Saëns), форма роботи: групова. Хід: діти інсценізують казку, яку читає практичний психолог (мама). Жив-був Ведмедик, який не хотів ні з ким дружити. Сидів він на пеньку і викладав піраміду із шишок. Підбіг до нього Зайчик (лунає уривок із сюїти «Карнавал тварин»), привітався: «Привіт, Михасю!» Відвернувся Ведмедик, брови насупив, надувся. Підбігла Білочка (лунає уривок із опери «Казка про Царя Салтана»), лапку протягнула: «Привіт! Будемо дружити?» Відвернувся Ведмедик. «Не потрібні мені друзі», — пробурчав він. Їжачок мимо чеберяв, хотів ягідкою пригостити Ведмедика. Михась ягідку взяв і відвернувся. Навіть не подякував. «Який він всетаки відлюдько!» — здивувалися звірята. Аж раптом подув сильний вітер (лунає «Політ валькірій»). Білочка у дупла стрибнула, Їжачок у нірку заліз, Зайчик під кущик заховався. А вітер почав дути сильніше, аж ураган здійнявся. Підхопив вітер Ведмедика, закрутив і поніс кудись. Ведмедик дуже злякався і хотів покликати на допомогу… Та не було кого кликати, адже Ведмедик не мав жодного друга. Раптом із-за куща вискочив Зайчик, схопив Ведмедика за лапки. Їжачок виліз із нірки й схопився за Зайчика. Білочка вистрибнула і схопила Їжачка (діти біжать паровозиком). І здався вітер, опустив звірят на землю. «Як добре, коли є друзі!» — подумав Ведмедик. А вголос промовив: «Спасибі!» Відтоді Ведмедик дуже змінився. Він перший вітається зі звірятами, завжди говорить: «Спасибі!» й дуже любить гратися з друзями на лісовій галявині.
Також можна використовувати бібліотерапію тобто казка зі змістовим, терапевтичним наповненням
Казка «Маленький ведмедик»
  Трапилася ця історія в одному дитячому садку, у який ходили різні лісові звірі. Щоранку ліс прокидався від теплих сонячних промінчиків, що зігрівали землю, а пісні пташок будили звірят, яких батьки вели до лісового дитячого садка. Недалеко від дитячого садка жив Ведмедик. Ніхто зі звірів з ним не дружив, бо він з усіма бився. «Усі хочуть мене образити, зробити мені боляче. Мені потрібно захищатися. Якщо я не битимуся, то інші звірі ображатимуть мене», — так думав Ведмедик. Одного разу Ведмедик дуже засумував через те, що він завжди проводить час наодинці. Тож Михасик вирішив прогулятися. Ходив він, ходив і прийшов до дитячого садка, де гралися звірята. — Погляньте, до нас іде Ведмедик. \» Може, він стане нашим новим другом\», — сказала Білочка. — Але придивіться, — закричав Зайчик, — він стиснув кулаки і готується з нами битися! Ведмедик не чув розмови звірят і, сильніше стискаючи кулаки, думав: «Вони домовляються про те, щоб почати мене ображати, і мені доведеться захищатися». — Ми хочемо з ним дружити, а він хоче з нами битися, — закричали звірята. — Ми будемо захищатися! І звірята побігли до Ведмедика. Ведмедик, побачивши звірят, дуже злякався і ще сильніше стиснув кулаки. — Гей, ти! \» Ми хотіли з тобою дружити, а ти хочеш з нами битися\», — сказали звірята. — Ми думали, ти наш новий друг, а ти… — закричали вони. Ми не будемо з тобою дружити. Звірята залишили Ведмедика на самоті. Ведмедику стало соромно через те, що він хотів битися зі звірятами. Сум сповнив серце Ведмедика, і він заплакав. Ведмедик почувався дуже погано, бо всі його боялися і у нього не було друзів. «Що ж мені робити, як потоваришувати зі звірятами?» — думав Михасик. І раптом Ведмедик побачив, що він досі стикає кулаки, на які крапають сльози. «Я зрозумів, мені потрібно розтиснути кулаки, адже, напевне, через них звірята подумали, що я буду битися!» — вирішив Ведмедик. Наступного дня Ведмедик прийшов до звірят у дитячьих садок і вже не стискав кулаки. Звірята помітили це і вирішили з ним подружитися. Ведмедик і звірята почали разом гратися, співати пісень і танцювати. Вони сміялися і розповідали одне одному цікаві історії. А Ведмедик, коли грався зі звірятами, думав: «Я більше ніколи без причини не стискатиму кулаки і не битимуся, тому що інші звірята навіть на думці не мали ображати мене. Як добре, що я розтиснув свої кулаки і зрозумів, що погано бути забіякою!» І лише від цієї думки Ведмедику стало тепло на душі. Запитання для обговорення: • Чому Веддмедик думав, що усі хочуть образити його? • Чи так це було насправді? • Чому звірята в дитячому садку відмовилися дружити з Ведмедиком? • Чому вони так вирішили? • Що допомогло Ведмедику потоваришувати зі звірятами? • Що ще можна йому порадити?
Пісочна терапія для подолання агресивності
Ігри та вправи для пісочної терапії
«Казкові дюни»
 Мета: знімати напруження, розслаблятися. Хід: практичний психолог (мама) разом із дитиною занурює долоні в пісок, рухає пальцями й стежить за змінами піщаного ландшафту.
«Піщана ріка»
 Мета: заспокоювати, розвивати зосередженість, вміння слухати тишу, себе й оточення. Хід: практичний психолог (мама) вмикає релаксаційну музику і разом із дитиною робить піщану річку — занурює долоні у пісок і повільно ворушить пальцями. Фахівець звертає увагу дитини на те, що всі піщинки різного кольору — одні коричневі, другі золоті, а треті — яскраво жовті. Практичний психолог просить дитину уявити, що їх підхоплює легкий приємний вітерець. Він крутить і переносить її у велику піщану ріку, де тепло й затишно, спокійно і приємно. Це має тривати тривалий час до періоду заспокоєння дитини .
«Дракон»
 Мета: усувати агресивну поведінку. Хід: дитина ліпить із піску фігурку дракона. У цей час фахівець запитує її, який у дракона характер, чи є у нього друзі, як його звати, де він живе тощо. Щойно дитина виліпить фігуру, практичний психолог повідомляє їй, що якщо дракон злий — його треба зруйнувати. Перемогу над драконом відзначають танцем під веселу музику.