Виступ на нараду
керівників на тему:
«Про стан організації якісного освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами»
Підготувала:
асистент вихователя
Вертіївського ДНЗ
«Колосок»
Топчій Ю.М.
Доброго дня,
шановні педагоги! Я рада вас вітати на серпневій колегії з нагоди початку
нового 2020-2021 н.р.
Інклюзивна освіта –
це система освітніх послуг, ґрунтується на принципі забезпечення основного
права дітей на освіту та право навчатись за місцем проживання, в
загальноосвітньому закладі.
У своїй діяльності, для організації інклюзивного навчання, наш заклад дошкільної
освіти керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про
дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», листами Міністерства освіти і
науки, молоді та спорту України «Щодо введення посади асистента вихователя
(асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним
навчанням» № 1/9-694 від 28.09.2012р., від 13.11.2018р. № 1/9-691 «Щодо
організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти», від
26.06.2019 р. № 1/9-409 «Щодо організації інклюзивного навчання у закладах
освіти у 2019-2020 н.р. (з методичними рекомендаціями щодо організації
інклюзії), Постановами КМУ від 22.08.2018 р. № 617( Положення про ресурсний
центр підтримки інклюзивної освіти), від 10.04.2019р. № 530 «Про затвердження
Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти».
Станом на серпень
2020 р. в молодшій групі «Веселка» виховується дві дитини з ООП. Іншаков Дмитро
– навчався в інклюзивній групі з 2018 р., за висновком про комплексну
психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з Ніжинського районного
інклюзивно-ресурсного центра 04 листопада 2019 р. до молодшої групи «Веселка»
була переведена дівчинка з середньої групи «Калинка» – Власенко Карина.
Дівчинка після перенесеної менінгококової інфекції і має такий медичний діагноз
– ЗНМ ІІ-ІІІ рівня (загальне недорозвинення мови), дизартрія
– порушення вимовної сторони мовлення, яке виникає внаслідок органічного
ураження центральної нервової системи. При дизартрії порушується не тільки
звуковимова майже усіх груп звуків, але і голос, інтонація, темп, ритм. Ринофонія – фонаційне порушення, що
характеризується носовим тембром голосу (гугнявістю), механізм полягає в
неправильній функції м'якого піднебіння органічного або функціонального
походження. Нижній спастичний парапарез.
Згідно наказу №128
від 06.09.2019 року «Про створення команди психолого-педагогічного супроводу
дитини з особливими потребами в закладі дошкільної освіти» в нашому закладі була створена така команда.
Після того, як до нашої групи приєдналася ще одна дитина з особливими освітніми
потребами склад команди оновився:
в.о. директора
(Андрушко А.М.)
вихователі групи
(Залозна Н.С., Журавська А.В.),
асистент вихователя
(Топчій Ю.М.),
практичний психолог
(Боліла В.В.),
керівник музичний
(Малаш І.В.)
сестра медична
(Даценко В.В.)
мама Дмитра
Іншакова (Іншакова Н. М.)
мама Власенко
Карина (Власенко Т. М.).
Щорічно змінюється
склад команди згідно наказу директора.
Відповідно до наказу
Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 р. № 608 «Про затвердження
Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з
особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної
освіти», для вихованців з особливими освітніми потребами, які навчаються в
інклюзивних групах, потрібно розробляти індивідуальну програму розвитку (ІПР).
Командою
психолого-педагогічного супроводу спільно з батьками були розроблені індивідуальні програми
розвитку (ІПР) для вихованців інклюзивної групи.
Програма містить:
-
загальну інформацію
про дошкільника;
- відомості про
особливості розвитку дитини (стан здоров’я, фізичний і мовленнєвий розвиток,
когнітивна, емоційно-вольова сфери, освітня діяльність, наявний рівень знань,
здібностей, умінь, навичок, особливі освітні потреби тощо);
- додаткові освітні та соціальні потреби дитини;
- психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові
послуги;
- види необхідних
адаптації та модифікацій навчального процесу (навчальні цілі, навчальні
матеріали, форми та методи навчання тощо);
- індивідуальний план
роботи;
- план консультування
батьків дитини у процесі розроблення/виконання індивідуальної програми
розвитку;
- психолого-педагогічна характеристи
- погодження індивідуальної програми розвитку з батьками/іншими законними представниками дитини.
Індивідуальна
програма розвитку складається для її реалізації педагогами в навчальному
закладі. Батьки можуть проводити додаткові заняття з дитиною вдома для
підвищення досягнення ефективності очікуваних результатів, визначених у
програмі (ІПР).
Протягом
навчального року вихованці навчалися за освітньою програмою «Українське дошкілля», як
рекомендовано інклюзивно-ресурсним центром. Тобто, Діма і Карина не мають своєї
спеціальної навчальної програми й адаптації та модифікації навчальних
матеріалів не потребують. У 2020-2021 н. р.
діти будуть навчатися за освітньою програмою «Впевнений старт»
рекомендованою Міністерством освіти і науки України, яка є підґрунтям Нової
української школи
Під час навчально-пізнавальної діяльності вихователі
групи не відокремлюють дітей з особливими потребами, не займаються
індивідуально, а діти працюють на рівні з усіма. В нашій групі створені такі
умови, які дозволяють цим дітям брати участь у всіх видах і формах роботи разом
з однолітками. Протягом дня спостерігаю за роботою дітей, надаю їм посильну
допомогу, коли бачу, що хтось із них не справляється, приймаю участь у всіх
режимних моментах групи.
Дмитро та Карина кожного дня, займаються на
батуті, виконують вправи у сухому
басейні. Тим самим, розвивають вестибулярний апарат, координацію рухів,
рівновагу, підвищують загальний тонус організму. На заняттях з фізичного розвитку
з вихованцями проводяться корекційні вправи, а саме, ходьба по доріжках
здоров’я, по масажних доріжках, по ребристій дошці та камінцях, по канату та
подолання спортивних перешкод. Застосовуються різні масажні вправи м’ячиками та
спеціалізованими масажерами.
Велика увага приділяється розвитку дрібної моторики
рук. З дітками проводяться пальчикові гімнастики, нанизування намистинок,
робота з ґудзиками, прищіпками та шнурівками, сортування дрібних предметів,
малювання пальчиками.
Для розвитку мовлення використовується артикуляційна
гімнастика, дихальні вправи, розучуються вірші, чистомовки, проводяться
логопедичні вправи.
З дітьми протягом
2019-2020 н. р. згідно наказу по закладу проводилися корекційно-розвивальні
заняття, які оплачувалися згідно звіту про проведення корекційно-розвиткових
занять на основі щомісячних договорів.
З липня 2020 р.згідно
наказу по закладу від 30.07.2020 №82 «Про надання психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами в закладі
дошкільної освіти в літній період» відновилася робота в умовах адаптитвного
карантину :
1.
Власенко Карина – логоритміка
(2 заняття 2 год. на тиждень), керівник музичний І. Малаш; корекція розвитку (2
заняття 2 год. на тиждень), практичний психолог В. Боліла; додатково відвідує заняття вчителя-дефектолога
Солдатенко О.О. у Ніжинському
інклюзивно-ресурсному центрі.
2.
Іншаков Дмитро –
ритміка (1 заняття 1 год. на тиждень), корекція та розвиток психофізичних
функцій, використання елементів арт-терапії (музикотерапія) (1 заняття 1 год.
на тиждень), керівник музичний І. Малаш; корекція кінестетичних відчуттів (2
заняття 2 год. на тиждень), розвиток пізнавальної діяльності (1 заняття 1 год.
на тиждень), розвиток когнітивної сфери (уваги, зосередженості, спостереження)
(1 заняття 1 год. на тиждень), практичний психолог В. Боліла.
Проводиться робота
з батьками. Батьки залучаються до кожного етапу освітнього процесу. Щодня проходять бесіди та консультації, щодо
досягнень та складнощів у навчанні вихованців в інклюзивній групі.
Згідно наказу по
закладу від 10.07.2020 №78 «Про встановлення батьківської плати за харчування
дітей в закладі дошкільної освіти» батьки дітей з ООП звільнені на 100% від
оплати за харчування.
Було проведено 4
засідання команди психолого-педагогічного супроводу.
На яких розглядалися питання про створення команди
психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної
освіти, про функціональні обов’язки команди психолого-педагогічного супроводу,
наповненість та облаштування обладнанням інклюзивної групи для проведення
занять, були презентовані, обговорені, узгоджені та затверджені з батьками індивідуальні
програми розвитку дітей з особливими освітніми потребами, розглядалися
листи Міністерства освіти і науки України «Щодо створення інклюзивного
освітнього середовища в закладах дошкільної освіти» №1/9-348 від
25.06.2020року, відділу освіти, сім’ї, молоді та спорту Вертіївської сільської
ради Ніжинського району Чернігівської області «До відома» (про висновки про
комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини) №01-02-47/573 від
30.06.2020 року.
За державні кошти
для дітей з ООП у 2018-2019 н. р. був придбаний батут та східці до нього, у
2019-2020 н. р. для фізичного розвитку дітей з ООП були замовлені бігова
доріжка та велотренажер.
Наша робота не марна зі слів мами Власенко Т.М. Карина має суттєвий прогрес у розвитку мовлення, Дмитро не соромиться знаходиться в колективі, одягати ортези, носити окуляри, його сприймають однолітки таким, яким він є.
На досягнутому не спинятимемося. Будемо й надалі використовувати різні індивідуальні підходи, опрацьовуватимемо методичну літературу щодо організації роботи з такими дітьми. Виготовлятимемо різні посібники, інвентар.
Обов’язково налагоджуватимемо тісну співпраця з батьками.
На кінець, хочу закінчити свою доповідь такими словами:
Ми такі, як усі, в
світ прийшли для життя,
Ми так само всі
послані Богом.
Ми маленькі та
віримо в краще буття
І шукаєм до щастя
дорогу.