СТВОРЮЄМО ІНКЛЮЗИВНИЙ
ДИТСАДОК
Інклюзивний
дошкільний навчальний заклад — заклад освіти, що забезпечує інклюзивну освіту
як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує освітні програми, середовище,
методи та форми навчання, використовує наявні ресурси, залучає батьків,
співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг, створює позитивний
клімат.
Для
прийняття рішення про розгортання інклюзивної практики в освітньому закладі
слід вивчити наявні для цього умови.
Умови створення інклюзивного дошкільного закладу
·
Наявність
родин з дітьми, що мають особливі потреби, згодних прийти в дошкільний заклад.
·
Психологічна
готовність керівника і колективу закладу до інклюзії — ознайомлення з основними
цінностями, цілями та методиками організації інклюзивної практики та підтримка
їх.
·
Наявність
відповідних фахівців (дефектологів, психологів, логопедів, тьюторів) або
домовленості про психолого-педагогічний супровід дітей з особливими потребами
фахівцями з центрів психолого-педагогічного розвитку та корекції,
психолого-педагогічної та медико-соціальної допомоги.
·
Наявність
спеціальних умов для навчання і виховання дітей з обмеженими можливостями здоров’я,
в тому числі безбар’єрного середовища.
·
Можливість
підвищення кваліфікації педагогів.
Після
прийняття рішення розгортається інноваційна педагогічна діяльність, яка
передбачає обов’язкові процедури: усвідомлення цінностей, постановку цілей,
добір та створення засобів і методів, оцінку результатів та корекцію
діяльності.
Головна мета
дошкільного закладу, що впроваджує інклюзивну освіту, — забезпечити умови для
спільного виховання і навчання дітей з різними психофізичними особливостями
розвитку.
Завдання інклюзивного дошкільного закладу
·
Створення
комфортного простору для всіх.
·
Створення
середовища, що сприяє гармонійному розвитку особистості.
·
Формування
толерантного співтовариства дітей, батьків, персоналу та соціального оточення.
·
Створення
педагогічної системи, центрованої на потреби дитини та її сім'ї.
·
Формування
міждисциплінарної команди фахівців, які організовують освітній процес.
Діяльність
проходить у кілька етапів відповідно до поставлених завдань.
Перші кроки впровадження інклюзивної практики
·
Керівник
дитсадка приймає рішення про організацію інклюзивної практики в закладі.
·
Разом з
представником від управління освіти керівник аналізує кваліфікацію фахівців,
комплектацію предметно-розвивального середовища, освітніх програм і
технологій, за якими працює заклад, на відповідність їх умовам реалізації інклюзивних
цілей.
·
Керівник
обговорює з педколективом основні цілі, цінності та принципи інклюзії,
перспективний та поточний плани дій колективу, визначає робочу групу та
координатора з організації інклюзивної практики в ДНЗ.
·
Координатор
або представники робочої групи проводять зустрічі з комісією з комплектування
для визначення дітей з особливими освітніми потребами, які приходять до
дитсадка, і для отримання рекомендацій від психолого-медико-педагогічної
комісії.
·
За наявності
в закладі консалтингового центру проводиться первинний прийом дітей з особливими
потребами для діагностики та розробки рекомендацій.
·
Робоча група
(це можуть бути фахівці Консалтингового центру разом з педагогами) на основі
рекомендацій, отриманих від психолого-медико- педагогічної комісії, і за
результатами діагностики, проведеної фахівцями садка, затверджують освітній
маршрут для дітей з особливими потребами в дошкільному закладі (Лекотека,
Служба ранньої допомоги, група розвитку “Особлива дитина”, інклюзивна група,
додаткові заняття з фахівцями), розробляють індивідуальний освітній план.
·
Керівник
вибирає команду фахівців для обслуговування інклюзивної групи.
·
Педагоги
розробляють заходи з адаптації дітей групи до приходу дітей з особливими потребами.
·
Керівник,
педагоги та фахівці проводять зустрічі з батьками вихованців з особливими
потребами та з дітьми вікової норми для роз’яснення та узгодження нових умов.
·
Керівник
підписує договір з батьками вихованців.
·
Робоча група
визначає параметри діагностики дітей в адаптаційний період.
·
Педагоги
складають розклад та розпорядок дня.
Якщо дитсадок прийняв рішення включити в освітній
процес дитину з особливими освітніми потребами, то передусім слід скласти
освітній
проект, у якому враховуватимуться особливості дитини та плануватимуться зміни
освітнього середовища.
Якщо в
малюка порушено фізичну сферу, планується весь маршрут його пересування по закладу,
всі режимні моменти та їх забезпечення (відвідування туалету, сидіння за
столом, прогулянки, рухові заняття), плануються педагогічні дії з організації
навчання та взаємодії дитини з іншими дітьми.
Якщо
порушення в дитини пов’язані з емоційно- вольовою сферою, продумуються дії
вихователя щодо узгодження способів управління групою та залучення новачка до
дитячої спільноти.
Якщо в
дитини порушення розумової сфери — потрібні добре продумані програма з розвитку
та корекції, яка відповідає можливостям дитини, і форми узгодження та
організації різнорівневих програм на заняттях у групі.
Дуже
важливо, щоб вихователі освоїли індивідуальний підхід, який застосовують у
своїй професійній діяльності фахівці (психологи, логопеди, дефектологи). Для
цього педагогів слід навчати на курсах професійної перепідготовки та підвищення
кваліфікації, створити в дошкільному закладі міждисциплінарні команди
фахівців.
Подальші кроки в організації інклюзивної практики
·
Розробка
концепції організації інклюзивної практики, що включає основні цінності й
технології їх реалізації.
·
Розробка
освітньої програми з урахуванням державних вимог та особливостей інклюзивного
процесу.
·
Створення
методичного забезпечення освітнього процесу.
·
Запровадження
варіативних форм реалізації інклюзивної освіти.
·
Підвищення
професійної кваліфікації педагогів та фахівців.
·
Створення
міждисциплінарної команди педагогів та фахівців для розв’язання завдань
індивідуальної та групової діагностики й розробки індивідуальних і групових
освітніх планів.
·
Створення
предметно-розвивального середовища.
·
Розробка
нової структури управління інклюзивним закладом.
·
Налагодження
партнерських взаємин з усіма учасниками освітнього процесу.
·
Створення
мережевої взаємодії з організаціями- партнерами.
Сьогодні вже
є певні досягнення щодо впровадження інклюзивної практики, що свідчать про
комплексні зміни у демократизації вітчизняної системи освіти загалом та
покращенні життя дітей з особливими потребами та їхніх сімей зокрема.